Wie kan mij aan informatie helpen over de Alpine Polychroom, want het lijkt wel als of het ras niet eens bestaat. Naar lang spitten kon ik een beetje info los krijgen, maar ik zou hun herkomst ezv ook zo graag willen weten.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsHoihoi
Ik heb ook 1 franse alpine polychrome bok (voor zover ik kan nagaan nog de enige zuivere in Nederland, maar als je er een weet, please laat het me weten) en een kruising geit.
De Franse Alpine Polychrome is een ras dat van origine uit de franse alpen komt. In 2000 zijn er 2 bokken en 5 geiten geimporteerd vanuit Zuid-Duitsland. Ik heb toen een bok en een drachtige geit gekocht. Inmiddels leven die niet meer. De drachtige geit kreeg bij mij 2 geitlammeren. Een daarvan ging bijna gelijk dood. De andere heeft ook een geitlam gekregen, maar dat lam was ziek. De moedergeit kreeg het jaar later 2 boklammeren en 1 daarvan is naar de handel gegaan (is nog wel inzet als fokbok bij Ned bont, maar die nakomelingen zijn allemaal naar de handel gegaan, net als later die bok zelf). De andere bok is verkocht samen met 1 van de geimporteerde geiten. Zij hebben samen 1 geitlam gekregen en er zijn nog enkele kruisinglammeren met dwerggeit gekomen. Inmiddels heb ik die bok terug gekocht. De geit wordt niet meer gedekt.
Van de andere 4 geiten weet ik niet zo heel veel. 1 loopt er op een kinderboerderij en wil steeds niet drachtig worden. En 1 loopt er bij een particulier.
Als jij mij informatie kunt geven over de polychroompjes, is alles van harte welkom.
Wij hebben op de kinderboerderij sinds begin Juli een volgens de foto's zuivere Alpine Ploychroom geit en willen we mischien wel laten dekken als er vraag naar is. Zouden we eventueel jou bok daar voor mogen gebruiken dan? Als het niet te ver weg is. Weet jij nog een site over deze rassen? Kan niks vinden.
Hallo,
Op welke kinderboerderij zit je?? Ergens in de buurt van Vorden??
Ik woon in Aalten, Gelderland. Je mag je geit wel bij mij laten dekken. Stuur me maar even een mailtje op t_westendorp@hotmail.com
Er zijn maar weinig sites over de alpine polychrome. Er is geen enkele site die echt goede informatie geeft (ik ben dagen, weken, maanden aan het surven geweest om maar iets te vinden). Een site waar iets informatie op staat en de andere als eerste geimporteerde bok is www.boerderijdieren.nl
Oh wat leuk zeg, want ik wou je dat net vertellen dat na navragen onze geit van de country fair komt. Ook uit Aalten, maar is onze geit geen familie van jou bok?
Na overleg zouden we heel graag onze geit bij jullie willen laten dekken! Zou er vraag zijn voor de jongen als alles goed gaat dan?
Waarschijnlijk is het Jan Braakman, onze handelaar die ons met van alles helpt.
Mijn mail adres is linvenderbosch@hotmail.com.
Wat is de wereld dan toch klein he!!
Je geit zal bij Jan vandaan komen. Bij de Country Fair vandaan kan niet, dat ben ik namelijk zelf. Je geit zal ws. wel ergens familie van mijn bok zijn, er zijn destijds maar 7 dieren geimporteerd, maar omdat de dieren waar ik mee begonnen ben niet meer leven en jullie geit is geimporteerd, zal hij niet direct familie zijn. Maar om de populatie in stand te houden, ontkom je niet aan inteelt. Zo ben ik ook een aantal jaar met de Landgeit bezig geweest. Als je nagaat dat er op een gegeven moment nog maar 2 dieren over waren en de Landgeiten die er nu zijn, grotendeels van deze dieren afstammen…….
Wij zouden heel graag onze Alpine Polychroom geit bij jou willen laten dekken. Hier mijn e-mail adres: linvenderbosch@hotmail.com. Vanaf wanneer zou dat kunnen bij jou? Nou Jan braakman vertelde dat ons dat zij van de country fair kwam. Wij hebben dat ook maar van horen vertellen. Ach ja, maar weet jij iemand als alles goed gaat die haar jonge geiten wilt?
Groetjes Linda
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?