Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Krijsende geit

• Olga

Ik heb al een paar jaar een kudde van 5 dwerggeitjes die helemaal aan elkaar gewaagd zijn. Vorig jaar was het ook een paar dagen zo, en dit jaar is het weer raak: het enige geitje zonder horens krijst alles bij elkaar. Ze loopt de hele dag in haar eentje en loopt gigantisch te krijsen. De rest laat haar gewoon links liggen. Volgens een buurman wordt het tijd dat er een bok bij komt, is dit de reden, of kan er iets anders aan de hand zijn?

• veja

Hai olga,

Wij zitten nu ook lekker in het dekseizoen en sinds dat de bokken er zijn, zijn de geiten eindelijk rustig. Ht zou kunnen dat ze roept om een knappe man. Als dit zo is dan moet ze er over een paar dagen weer mee ophouden als hij ritsheid weer over is.

Wat betreft de horens, wanneer er eentje is zonder horens moet die altijd het onderspit delven. Ze kan zich niet verdedigen tegen de andere met horens. Heel vervelend en als je de keus hebt wanneer je met geiten begint, gehoornde of ongehoornde geiten nemen, niet door elkaar. Daar heb jij nu niet veel aan Olga. Het is zoals het is en als ze gewoon kan eten en ruimte heeft om te vluchten en ze al zo lang bij elkaar zijn kan het wel.

Succes met je gillende dame!

Veja

• Olga

Ze is inmiddels al schor van het gekrijs, dus de rust komt weer vanzelf. Ik heb begrepen dat de cyclus zich iedere 3 weken herhaalt, dus dan zal het wel weer opnieuw beginnen. We hebben wel een grote wei (1800 m2), maar het hok is niet groot genoeg voor 10 geiten. Misschien dat we volgend jaar een ander hok bouwen, want dit wordt inmiddels een bouwval, de dames slopen alles!

Eigenlijk is de geit zonder horens niet eens het pispaaltje. We hebben 2 geitjes in Belgie en 3 in Nederland gekocht. Een Belgische dame is de baas, ze loopt altijd voorop en de rest heeft er duidelijk ontzag voor. De andere Belgische (met horens en zeker niet de kleinste) wordt altijd weggeduwd en mag niks. 't Is me wat, maar we genieten er enorm van, enne… het zijn echt meiden, want ze zijn nogal nieuwsgierig!

Olga

• Yacente

Ook ik heb geiten met en zonder horens. In het hok kunnen ze altijd 2 kanten op.

Maarre over je vraag, zoals al blijkt uit het verhaal van Veja is de geit ws. rits. Elke 3 weken kun je er dus op rekenen dat ze gaat schreeuwen.

• Linda

Kan het zijn dat de geit die zo krijst, (want ja dat kunnen ze) ook extra aandacht van jullie krijgen? Probeerd haar dan een tijd te negeren. Zorg er wel voor dat ze voldoende voer krijgt. Straf niet de andere geiten, maar probeer hun er ook op een positieve mannier er bij te betrekken zodat de anderen niet hun jaloezie op haar af reageren als je weg bent.Het duurt even, maar voor je het weet eet ze samen met de anderen en zal het krijsen verminderen. Gehoornd of niet gehoornd maakt qua status niet uit! Een bok zal zeker het verschil maken als ze bronstig is, maar al ze constant schreeuwt en niet om de drie weken een week lang, dan heeft dat niets te maken met bronstigheid te maken. Hopenlijk gaat het lukken.

>

>

• veja

Nou Linda,

Bij een groep gehoornde geiten, ongehoornde geiten plaatsen geeft vaak wel problemen.

Ik ben blij te horen dat jij er geen problemen mee hebt, maar dat betekend niet automatisch dat niemand daar last van heeft in de gemengde koppel.

groetjes Veja

• Linda

Tja het gaat al meer dan 10 jaar zo goed en het duurd gewoon even een tijd voor dat iedereen op zijn plek staat in de roedel. Mischien zitten er dan teveel geiten op een stukje wei of is de stal te klein. Dat kan natuurlijk ook