Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stoute geit

• Sandra

Ik heb een paar vraagjes over mijn geitekind.

Aangezien ze samen met de dwergpony in de wei staat ben ik opgehouden aparte brokken te voeren aangezien ze alleen maar uit zijn op het bakje van de ander.

Ik voer de pony en de geit dus al een poos hetzelfde: Gebroken granen met daardoor wat appel, wortel, groenten of fruit.

Ze glanst heel mooi en ik zie geen problemen, wat is de gedachte van de kenner hierover op lange termijn?

Mijn geit is heel stout naar vreemde mensen, ze adoreert ons en de pony en maar verder duld ze niets of niemand in de buurt.

Is er een mogelijkheid haar dat af te leren, kinderen vinden het leuk de pony te borstelen maar onze geit gooit altijd roet in het eten.

Alvast dank, Sandra

• Yacente

Op langer termijn zullen zowel de pony als de geit dik kunnen worden van dit voer. Als het om een shetlandpony gaat is het zelfs af te raden om gemengd graan te voeren, aangezien ze daar sneller hoefbevangen van kunnen raken.

Ook moet je zorgen dat de geit nooit en te nimmer bij de voervoorraad kan, als ze veel graan ineens opeten, is er een vrij grote kans dat ze eraan zullen sterven.

Maar als je heel beperkt voert, kun je ze dit voer blijven geven. Maar als ze beide dik genoeg zijn, hebben ze aan hooi voldoende, je zou altijd de pony na het werk even iets extra's kunnen geven.

Een geit valt dit gedrag af te leren, maar dit moet al van jongs af aan. Ik weet niet hoe oud ze nu is, maar als ze volwassen is, ben je waarschijnlijk te laat. Laat haar in ieder geval weten dat ze andere mensen niks mag doen. Als ze stoot of dergelijks, dan haar een tik bij de neus geven (wel echt bij de neus, niet dicht bij de ogen, daar kunnen ze blind van worden, maar gewoon echt op de neus kan wel) Telkens als ze ook maar iets probeert haar weer een tik geven en vooral heel overdreven BELONEN als ze het wel goed doet. Dan zal ze er plezier in krijgen en juist andere mensen met rust laten. Mocht ze eenkennig blijven en kinderen willen de pony borstelen, dan kun je de geit altijd nog even vastzetten.

• Sandra

Beste Yacente,

Dank voor je berichtje.

Ik voer ze twee maal per dag een koffiemok graan met zijn tweeen, ik moet zeggen ze zijn niet bepaald mager maar ook niet extreem dik, waarschijnlijk zal ik hier toch mee moeten uitkijken. Hoe kun je het beste zien of ze werkelijk te dik zijn, is daar een criterium voor?

(Misschien stom maar ik vind het altijd een beetje zielig als ze zomers niks krijgen (behalve hooi en gras) want dat is zo'n routine voor ze dat ze helamaal klaar staan als het etenstijd is.)

Ze kunnen in ieder geval niet bij de voertonnen.

Ik heb mijn geit nooit een tik gegeven eigenlijk, ik spreek boos tegen haar maar dat lapt ze natuurlijk aan haar laars, bij de pony (mini shetlander) werkt het prima, die heb ik een paar keer teruggebeten toen hij dat deed en nu is een stemverheffing voldoende, en hij is de liefde zelve. (pony is nu vijf en de geit is vier jaar)

Ik bind de geit soms vast als kinderen de pony willen borstelen maar ze gilt de hele buurt bij elkaar als ik dat doe, dat doet ze ook als ik de pony uit de wei haal overigens.

• Joyce

Bij een pony is het redelijk makkelijk om te zien of ze te dik zijn: je moet de ribben makkelijk kunnen voelen, maar nét niet kunnen zien, als ze in beweging zijn, moet je de ribben af en toe kunnen zien. Een shetlander is heel snel dik, een mini-shetlander is ook een shetlander, alleen dan wat kleiner (ja, ik heb ook paarden;) ), maar wel even gevoelig voor hoefbevangenheid (staat shet om bekend). Je kunt daarom beter iets matigen. Denk eraan: in de natuur krijgen de dieren ook niet zo veel. De dieren hebben het hier hartstikke lux met al dat vreselijk kwalitatief goede gras en hooi. Als ze niet in productie zijn (melkgevend of vleesaanmaken, bij pony veel rijden) dan hoeven ze eigenlijk niets bij te hebben. Te mager ziet er niet uit, te dik is niet zo lijkt niet zo lelijk als te mager, maar het is schadelijk voor de gezondheid van de dieren, denk maar aan dikke mensen, die hebben (over het algemeen) ook vaker last ergens van. En even andere dieren erbij halen: shetlander wordt hoefbevangen, een vette melkkoe die afkalft krijgt vaak problemen met melkziekte, bij de wat dikkere drachtige cavia's hoor je vaak zwangerschapsvergiftiging….

Dat de geit de hele buurt bij elkaar gilt als je de pony uit de wei haalt, is logisch. Ze staat dan alleen en het zijn toch kuddedieren. Dat je de pony terug hebt gebeten is heel verstandig. Als een dier jou pijn doet, kun je het beste hetzelfde terug doen (liefst ietsje harder, dan zien je dat jij de baas bent). Een geit terug stoten gaat zo moeilijk, dus dan je hand of desnoods je voet (op de plek waar een goede voetballer de bal (moet) raken, dus niet met de tenen) een trapje geven, dat kan het beste vlak achter de voorpoten, daar voelen ze het wel, maar hebben er niet echt last van. In de buik trappen of tegen de ogen is uit den boze, hier kunnen ze blijvend letsel van houden en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Enne, als een bok bijt, nooit terug bijten, die smaak blijft wekenlang in je mond (zo heb ik gehoord…)

• Sandra

Dank Joyce,

ik zal het voeren in de zomer nog meer gaan beperken, maar het lijkt me dat de hoeveelheid in de winter als ze geen gras hebben toch wel in orde is?

Of moet dat toch helemaal minder?

Enne.. ik zal geen bok bijten :)

• Yacente

Hoihoi

Ik zag later pas dat ik onder een andere naam stond ingelogd. In de winter moet je zelf even kijken wat het beste is. Heb je het idee dat de dieren nog steeds dik zijn, dan kun je ook dan matigen. Ze kunnen dan op zich ook goed rondkomen van hooi. Hooi moet in de winter hoe dan ook het hoofdvoedsel zijn. Als ze dan een liksteen hebben (voor de mineralen, etc) hebben ze ook niks extra's nodig. Ik heb ook een aantal dieren die in de winter niks extra's krijgen. Mijn paarden (dravermerrie, halfbloedarabier en shet/welsh) lopen in de winter dag en nacht in de wei (laat ik natuurlijk wel in de volle lange beharing) en krijgen alleen gras. Vorig jaar vond ik dat de wei wel erg leeg werd en had geen ander weiland meer in te doen (ze hadden al ruim 3 ha.) en gaf ze een kruiwagen baalvoer (heel droogpersvoer), ik dacht dat ze dat wel op zouden eten, maar niks bleek minder waar. De dames wilden liever toch grazen en ze hebben het hooi laten liggen. De rest van het voorjaar hebben ze dan ook niks gekregen en nog steeds leven ze alleen op gras.

• Sandra

Ik ben blij dat je mij deze tips geeft omdat het voer altijd een issue was.

Het is naar mijn idee een rare gedachte zo weinig te voeren maar teveel is dodelijk.

Ik heb wel een duidelijker houvast aan jouw verhaal Yacente.

Nogmaals dank.