Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

steekvliegen

• Benno Meijer

Hallo,

Onze dwerggeiten hebben enorm veel last van “steekvliegen” (een grotere vlieg die steekt). Ze stampen en proberen om allerlei mogelijke manieren er vanaf te komen. Bovendien mekkeren ze van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Weet iemand een middel om van deze vliegen af te komen? Misschien iets om de vacht van de geitjes mee in te spuiten?

Alvast bedankt voor een reactie

Benno

• kwebbel

hoi

ik gebruikte eerder veerust voor me geiten als ze er last van hadden (dit jaar valt erg mee bij hun) maar van spuiten houden ze niet he dus ik spoot de veerust in een klein emmertje en wreef er met een oude vaatdoek doorheen die werd dan iets nat en dan wreef ik met die doek de geitjes in en bij mij hielp het redelijk ook hang ik in de stal vliegenvangers neer van die vieze plak rollen…..je kent ze wel

bij mij hielp dit alles heel goed…ook maakte ik de stal vaak schoon met citronelle weerd ook muggen en vliegjes maar door dingen uit te proberen kom je er zelf achter wat het beste helpt

groetjes en suc6

• Benno Meijer

dank je wel, ik ga dit zeker proberen.

• Yacente

Veerust is geen middel dat lang blijft werken, je moet het dus vaak opspuiten. Het makkelijkst is het voor de eerst paar keer met zn tweeen, de een houdt de geit vast (als je ze in een hoek drukt en om de hals vasthoud, heb je ze in een soort van wurggreep). Ze zullen snel genoeg aan het spuitende geluid wennen. Wel eerst op de achterhand beginnen en dan langzaam naar voren werken, op die manier is het minder eng.

Vroeger waren er veel middelen die ook echt langer werkten, deze zijn nu helaas verboden. Wat soms helpt, is om vliegen (als het om vliegen gaat, en niet om blinde, horzels, hoe je ze ook noemt) vanaf jongs af aan te pakken. Dus op het moment dat ze nog een larve zijn al gif overheen strooien. Hierdoor krijg je geen vliegen. Zorg er ook voor dat het hok goed schoon is en de geiten geen diarree hebben. Mochten ze dit wel hebben, controleer ze dan elke dag op maden, vooral bij dit warme weer is dat heel belangrijk. Zo hebben we een keer een kalf gehad die ‘s ochtends nog niks had en ’s middags helemaal onder de maden zat. Die maden hebben we snel gedood met een of ander middel en dat kalf heeft het overleefd. Als we er niet zo snel bij waren, was ze bijna letterlijk opgevreten door de maden. Dus zorg ervoor dat alles schoon is met dit weer.

• maury

hallo,

wij doen altijd citronella (dat is een schoonmaakmiddel maar je kan het ook speciaal krijgen maar dat is heel duur) in hetbwater en dan dat over de geiten heel spuiten het help ook heel goed voor paarden.

groetjes maury

• Joyce

Bij paarden helpen knoflooktabletten (of iets dergelijks) ook heel goed, vooral als ze gaan zweten, maar je ruikt het wel….