Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

diaree

  • kwebbel

    Hebben jullie geiten er op dit moment ook zo last van bij ons wel we hebben ze toen direct massaal ontwormt (terwijl we dit altijd doen) en op water en hooi gezet de geiten die het ergst aan toe waren/zijn. Ik hoop dat het een worm is anders zou ik onderzoeken moeten laten doen naar bv cocsidiose ik wou vragen wie van jullie heeft er nog meer last van en wat doen jullie er tegen..ik verwacht geen antwoorden van het kan dit of dat zijn want als het iets is laat ikhet liever onderzoeken dan van anderen aannemen wat het kan zijn (arts heeft er meer oog voor daarbij bedoel ik wat het kan zijn) maar heb je een idee dat het aan het weer kan liggen of aan nattigheid in de weide (die is droog) dan hoor ik het graag

    groetjes

  • Yacente

    Hoihoi

    Bij mij staan de geiten er juist super bij op dit moment. Geen last van diarree (behalve Japie, die sprong zo over het hek heen en heeft de voerbak van de cavia's losgekregen waar net weer een nieuwe zak (25 kg - het kleine beetje voeren) was ingedaan en had het bijna helemaal opgegeten).

    Let wel op met ontwormen dat je niet de dosering aanhoudt die op de verpakking staat, maar goed overdoseert. Er werd altijd 125% gezegd, maar inmiddels wordt er al vaak gezegt tussen de 150 en 200% overdoseren. Anders kun je resistentie krijgen tegen wormen. Wissel ook eens af met de ontwormingsmiddelen. Op dit moment gebruik ik Oramec en dat bevalt me zeer goed. De werkzame stof is ivermectine (dus hetzelfde als in Ivomec), je geeft het alleen in de bek in en is dus niet pijnlijk (is bij Ivomec wel het geval).

    Wat je in een natte wei kunt hebben, maar dan met name in de herfst is leverbot. Dat zal nu wel niet het geval zijn. Dit wordt overgedragen door kleine slakjes die tegen het gras opklimmen. De geiten eten het gras en worden ziek. Wat je hier tegen kunt doen is eigenlijk vrij simpel: koop een paar (loop)eenden, die eten de slakjes op. De geiten worden steeds wat magerder, zijn in het begin nog mooi op de mest, maar worden steeds grauwer in de beharing, terwijl je wel goed ontwormd. Na een tijdje krijgen ze ook bloedarmoede en kunnen zo in 1 keer in elkaar zakken. Gelukkig komt leverbot niet ontzettend veel voor.

    Wat ook weleens voorkomt is Listeria. Dit komt met name door een vrij natte voordroogkuil. Het is een bacterie die vooral de hersenen aantasten. De symptomen weet ik zo niet meer, het opvallendste is wel dat ze de kop raar beginnen te draaien en op het laatst niks meer kunnen. Ik heb dit 2x gehad in een winterperiode, sindsdien voer ik geen voordroogkuil (persvoer) meer (pas de 2e dierenarts herkende het) en heb ik het gelukkig nooit meer gehad.

    Op dit moment hoor je ook veel over die rupsen op de eikenbladeren. Ik las gisteren dat er een aantal koeien waarschijnlijk ziek van geworden zijn. Die waren enkele dagen ziek en toen ging het weer beter. Als je eikenbomen bij huis hebt en je woont in het zuiden, westen of oosten, dan moet je daar ook aan denken. Misschien kan het daar mee te maken hebben.

    De dingen die ik nu heb opgenoemd zijn vrij simpel zelf even na te gaan. Voor coccidiose moet je even onderzoek laten doen. Als je ook maar iets denkt dat dat het is, laat de mest dan zo SNEL mogelijk onderzoeken. Als ze in een later stadium zijn, zijn de dieren bijna nooit meer te genezen en vooral de lammeren en zogende geiten gaan er het eerst dood daan. En het is nu wel weer zo'n tijd voor coccidiose.

    Succes ermee!!

  • kwebbel

    het is een diaree heb er al iemand bijgehad

    heb nu een stel wilgentakjes egeen voor de verandering en ze staan op hooi en vers water laat ze een paar dagen in de stal en de ontlasting zag ik is al iets mooier maar nog wel nattig maar niet zo van wat ze eerder hadden…heb ze gespoten met ivomec gespoten ze hebben al iets meer gehad dan normaal moet dus hoop dat ze er op komen

  • Yacente

    Als je ze maar een klein beetje meer geeft dan normaal en nooit afwisseld, dan kunnen de wormen resistent worden. Mijn geiten hebben dat ook gehad, ook van ivomec, omdat ze zo'n pijn hebben en zo gaan schreeuwen durfde ik nooit veel te overdoseren. En toen begonnen de problemen. In het begin alleen diarree, toen dat weer over was mager worden, terwijl ze goed te eten kregen. Inmiddels geef ik ze 200% overdosering en nu gaat het prima. De geiten zien er super uit, de jongen groeien goed en het is gewoon weer een genot om in de wei te lopen. Inmiddels ben ik dus wel steeds aan het wisselen met de verschillende groepen ontwormingsmiddelen.

  • M RIJNTJES

    datum 13-09-2004

    WIJ HEBBEN VANDAAG 2 JONG GEITJES GEKOCHT EEN VAN 8 DAGEN EN EEN VAN 12 DAGEN OUD DIE VAN 8 DAGEN IS AAN DE DIAREE MAG IK DEZE ONTWORMEN EN ZO NEE WAT KAN IK HIER AAN DOEN GRAAG EEN SNELLE REAKTIE

    ALVAST BEDANKTYacente schreef:

    >

    > Als je ze maar een klein beetje meer geeft dan normaal en

    > nooit afwisseld, dan kunnen de wormen resistent worden. Mijn

    > geiten hebben dat ook gehad, ook van ivomec, omdat ze zo'n

    > pijn hebben en zo gaan schreeuwen durfde ik nooit veel te

    > overdoseren. En toen begonnen de problemen. In het begin

    > alleen diarree, toen dat weer over was mager worden, terwijl

    > ze goed te eten kregen. Inmiddels geef ik ze 200%

    > overdosering en nu gaat het prima. De geiten zien er super

    > uit, de jongen groeien goed en het is gewoon weer een genot

    > om in de wei te lopen. Inmiddels ben ik dus wel steeds aan

    > het wisselen met de verschillende groepen ontwormingsmiddelen.

  • Leonie Greefkens

    Ik woon niet in Nederland, maar op de Azoren, wat -natuurlijk- anders is (geen echte dierenarts die geïnteresseerd is in geit en geen middelen te krijgen en zelf zou ik het liefst zo natuurlijk mogelijk om willen gaan met de dieren, zoals met mijn land, geen artificiële middelen). Afgelopen jaar is mijn geitenbestand dramatisch geslonken. 2 Moedergeiten, met een goeie melkproductie (ik maak geitenkaas), zijn overleden en 2 jonge bokjes. Op dit moment heb ik een geit van 3 jaar, en 1 van 2 jaar en 1 van 1 jaar, allen zwanger en 1 van 1 jaar nog niet. Nu heb ik het idee opgevat om ganzen in de weilanden te laten grazen tegen de blote slakjes, ergens gehoord dat dat de diaree, waaraan mijn geiten zijn gestorven, kan voorkomen. Wie weet daar iets van?

    Ik heb niet de mogelijkheid van hooi, want dat is hier niet, wel heb ik een stal, maar ik ben zo bang dat als die ondergescheten wordt, ik deze niet meer kan gebruiken voor de kleinigeitjes, die eind februari komen. ‘Infectiehaard’ denk ik dan direct. Ik heb niet de mogelijkheid om eens te ‘shoppen’ bij een dierenarts. Ik moet het hier uit zien te vinden.

    Wie weet wat ik het best kan doen om te voorkomen dat een volgend geslacht sterft aan de diaree?

    Vriendelijk gegroet

    Leonie Greefkens

  • Yollyvanloon pieksma

    Leonie Greefkens Schreef:

    Beste leonie

    Hè ik zie je op deze geitenforum Herinner je je nog dat ik met Dick ook 2 geiten had hier op de ohkade?

    Ik zoek je op omdat Ynze naar de Azoren gaat en opstapt bij Sjoerd nauta aan boord!

    Omdat de boottocht en aankomst wat ongewis is en ik vertelde dat er een vriendin van Dick op de Azoren woont dachten we hè dat is leuk misschien kan hij bij jou langskomen terwijl hij op de aankomst van de boot wacht en jou kan helpen met de geiten!

    ——————————————————-

    > Ik woon niet in Nederland, maar op de Azoren, wat

    > -natuurlijk- anders is (geen echte dierenarts die

    > geïnteresseerd is in geit en geen middelen

    > te krijgen en zelf zou ik het liefst zo natuurlijk

    > mogelijk om willen gaan met de dieren, zoals met

    > mijn land, geen artificiële middelen).

    > Afgelopen jaar is mijn geitenbestand dramatisch

    > geslonken. 2 Moedergeiten, met een goeie

    > melkproductie (ik maak geitenkaas), zijn overleden

    > en 2 jonge bokjes. Op dit moment heb ik een geit

    > van 3 jaar, en 1 van 2 jaar en 1 van 1 jaar, allen

    > zwanger en 1 van 1 jaar nog niet. Nu heb ik het

    > idee opgevat om ganzen in de weilanden te laten

    > grazen tegen de blote slakjes, ergens gehoord dat

    > dat de diaree, waaraan mijn geiten zijn gestorven,

    > kan voorkomen. Wie weet daar iets van?

    > Ik heb niet de mogelijkheid van hooi, want dat is

    > hier niet, wel heb ik een stal, maar ik ben zo

    > bang dat als die ondergescheten wordt, ik deze

    > niet meer kan gebruiken voor de kleinigeitjes, die

    > eind februari komen. ‘Infectiehaard’ denk ik dan

    > direct. Ik heb niet de mogelijkheid om eens te

    > ‘shoppen’ bij een dierenarts. Ik moet het hier uit

    > zien te vinden.

    > Wie weet wat ik het best kan doen om te voorkomen

    > dat een volgend geslacht sterft aan de diaree?

    >

    > Vriendelijk gegroet

    >

    > Leonie Greefkens