Het is eigenlijk al sinds de MKZ dat je een ubn nummer moet hebben. Dit is om goed te kunnen zien waar de dieren zich bevinden, mocht er een dierziekte uitbreken.
Ik heb met de registratie te maken sinds ik mijn geiten certificaatwaardig heb laten maken, in 1996. En ik kan je 1 ding zeggen: de gezondheidsdienst voor dieren is een ramp!!! Er klopt nooit wat, dan is de computer gecrasht, dan is het weer niet goed doorgekomen, dan weer dit en dan weer dat. Ik ben vorig jaar zo verschrikkelijk kwaad geworden dat er een man op bezoek is geweest (wij hebben 2 ubn-nummers, 1 voor de koeien en 1 voor de varkens, de geiten staan op beide ubn-nummers (dus gedeelte op de varkens en gedeelte op de koeien). Toen zeiden ze dat de geiten die bij de koeien opstonden niet certificaatwaardig waren en dus niet naar een show mochten (ik ben in 1999 begonnen met die geiten certificaatwaardig te maken). Ik wist wel zeker dat ze al cw waren en dat kon ik natuurlijk ook aantonen (omdat ik mijn papieren wel in orde heb en mijn dieren ook ken, mijn dieren zijn namen voor mij en nummertjes voor de GD). Dus toen is er een man op bezoek geweest en bleek dus (och wat raar) dat ik gelijk had.
Dus pas op voor dat soort dingen, bewaar de papieren goed en wordt maar gerust een keer boos.