Hallo wie kan me verder helpen over dit ras cq site of club een kennis heeft er nu 8 stuks en een prachtige bok maar er is hem nog niet veel bekend . bvd.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsOp zich is er genoeg over de Wallische bekend. Ik heb er zelf een stel gehad. Ze kunnen geregistreerd worden bij de ANBG.
Het is een ras uit Zwitserland, die vooral opvalt door hun prachtig tekening. De voorkant is namelijk zwart, midden op de rug is er een rechte streep waarna er wit is. Ze hebben volledige lange beharing en grote horens, vooral de bokken. Ze mogen geen lelletjes hebben, dit is een teken van onzuiverheid.
Een foto van mijn geit (inmiddels overleden) is te zien op www.boerderijdieren.nl, daar staat ook nog wat verdere informatie. Mocht je kennis een keer op zoek gaan naar nieuw bloed, in Drente zit de beste fokker van Nederland (fam. de Wild). Die hebben echt prachtige dieren!!
Alle geiten zitten bij de geboorte in een vruchtvlies. Het is niet zo dat het ene ras ook echt een dikker vruchtvlies heeft dan een ander ras. Een goed moederdier haalt na de geboorte het vruchtvlies direct van de kop af, zodat het jong kan ademen. Omdat de Wallische vaak maar 1 lam krijgt, zijn de lammeren (als je niet oppast en dus te hard voert) veel te groot. Hierdoor is de geboorte heel moeilijk en zal het moederdier de kracht niet meer hebben om zelf het vlies eraf te halen. Wat je dus kunt doen is nagaan of dat de lammeren ook inderdaad te groot waren. Als dit het geval is, dan kun je ze tijdens de dracht, met name de laatste maand, wat schaler gaan voeren. De dieren leven van oudsher in de bergen waar ze ook redelijk schaal voer krijgen, in Nederland krijgen ze vaak ontzettend gelb gras met daarnaast nog veel brokken, gedroogd brood, hooi, etc. Vooral tijdens de laatste maand gaat zo goed als al het voer wat je in de geit stopt naar de lammeren (bij wallische dus vaak lam) en groeien de lammeren ontzettend hard.
Ook mijn geiten hebben daar af en toe last van. Dit jaar had mijn landgeit een 1ling, waarvan ik minstens een 2-ling had verwacht. Ik kreeg het lam er niet af en hem mijn vader erbij gehaald (hij is veehouder en moet soms een giga zwaar kalf bij een koe eraf halen) en die heeft het boklam eraf gehaald. Het lam, Damiro genaamd, woog bij de geboorte 5.5 kilo, normaal heb je bij 4 kg al een vrij zwaar lam en is ongeveer 3.5 kilo redelijk normaal. Ook bij Damiro had de moeder geen puf meer om zelf het vlies eraf te halen en dat hebben wij dus voor haar gedaan. Na een kwartiertje te hebben uitgerust ging ze Damiro wel lekker schoonlikken.
Als je meer informatie wilt hebben, kun je dat hier altijd vragen of mailen. Als jij aangeeft welke informatie je wilt hebben, kan ik die geven (of evt. opzoeken).
Op de site van ANBG staat beknopte informatie van de Wallische, met een plaatje van een prachtige bok (ik gok dat die van fam. de Wild is).
Het adres is www.anbg.nl
www.boerderijdieren.nl
www.plattelandsonderneming.nl
verder kun je op engelse site gaan zoeken. In het engels worden ze Valais Blackneck genoemd. Een goede engelse site is http://www.ansi.okstate.edu/breeds/goats hier staan bijna alle rassen van de wereld op, dus ook de wallische.
Verder zou je informatie kunnen opvragen bij de ANBG. Zijn de dieren hier eigenlijk ingeschreven??
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?