Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

een dag met dwerggeiten

• Masja

Hallo,

omdat mijn vriend en ik er ook over nadenken of we geitjes zullen aanschaffen, heb ik nog wat vragen. Uiteraard hebben we ons er wel al in verdiept, maar een aantal vragen blijven altijd een vraagteken.

De leefomstandigheden die ze nodig hebben, en het voer ed. is me wel duidelijk, maar op welke tijdstippen hebben ze wat nodig. Eten ze dag en nacht, en hoe voer je krachtvoer dat ze ook allebei voldoende binnen krijgen?

Ik begrijp dat je dagelijks het hok een beetje moet schoonhouden, kan dat ook 's avonds als ze al in het hok zijn of vinden ze dat vervelend?

Hoe houd je gemakkelijk de weide een beetje schoon?

Iedereen zegt namelijk altijd dat geiten zo stinken, maar ik vraag me af hoe dat precies bedoeld wordt. De geiten zelf, het hok en de weide (de uitwerpselen dus)? Waar precies moet je dan op rekenen?

En zijn geitenuitwerpselen geschikt als compost?

Misschien is het leuk als iemand even kan aangeven hoe een dag met dwerggeitjes eruit ziet?

Alvast bedankt!

groet, Masja

• Yacente

Hallo,

Ik heb geen dwerggeiten meer, ik heb gekozen voor andere rassen, omdat ik dwerggeiten vrij egocentrisch vind. Als je geen voer bij je hebt, hoef je over het algemeen niet bij ze te komen. Ook mekkeren ze vrij veel.

De rassen die ik nu heb zijn Nederlandse Landgeit, Afrikaanse Boerbok, 1 kruising Alpine Polychrome (zeldzaam ras, té gevoelig voor ziektes, dus ingekruist met Nederlandse Landgeit) en sinds vorige week 1 witte melkgeit. In het verleden heb ik ook andere rassen gehad.

's Ochtends geef ik de geiten altijd hooi, als ze dat nodig hebben. Op dit moment staat er veel gras in de wei, en geef ik ze ‘s avonds zoveel dat ze de volgende avond nog niet alles ophebben. De brokken geef ik ook ’s avonds, ik heb dan veel meer tijd. De geiten zijn er op ingesteld dat ze zo rond half 9 (na GTST;) ) hun brokken krijgen. Als het nodig is, strooi ik het hok wat op, dit doe ik niet elke dag.

De geiten moeten zich altijd maar zelf zien te redden, ik ga niet hun hele leven regelen. Ik zorg ervoor dat er genoeg hooi aanwezig is, dat het hok schoon is en dat ze een weiland met gras te beschikking hebben. Wanneer ze grazen, hooi eten, liggen, etc moeten ze dan ook zelf weten. De deur met het hok staat altijd los, dus ze kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze het zelf willen.

En voordat je aan dwerggeiten begint, denk goed na over of dit wel het ras is wat je wilt. Over het algemeen beginnen mensen met dwerggeiten, maar komen ze er later achter hoe leuk andere rassen zijn.

• Mieke

Hoi Masja,

Onze geiten eten gewoon overdag en soms liggen ze te herkauwen. 's Avonds gaan ze vanzelf in hun hok. Op het moment lopen ze soms nog om 22.00 uur buiten. Dat ligt ook aan het weer (bij regen zijn ze zo binnen) en hoe lang het licht is.

Op welk tijdstip je ze voert maakt volgens mij niet veel uit. Je kunt ze daar gewoon aan laten wennen.

Omdat ik 2 geiten heb voer ik ze apart in twee bakjes en een eindje uit elkaar. Anders gaan ze ruzie erover maken.

Ik had ook eens een geit die geen krachtvoer mocht hebben. Die gaf ik dan bijvoorbeeld groetenafval of een snee brood en die andere kon dan rustig van zijn brokken eten

.Ik maak 1x per week het hok schoon (nieuw stro)

Aan de wei doe ik verder niets. De uitwerpselen vergaan vanzelf en ik zou niet weten wat ik er verder ‘schoon’ aan moet maken.

Geiten stinken volgens mij niet. Bokken wel. Ik denk dat dat veel mensen bedoelen.

Ik heb mijn buren nog niet horen klagen over eventuele stank van de geiten ;-))

Een geiten dag;

rond lopen,

grazen,

op boomstronken springen

achter de kippen aan rennen

naar het einde van de wei sprinten omdat daar mensen lopen (voer!!)

in de zon liggen

schuilen voor de regen

Mekkeren als ze denken dat je wat te eten hebt

vooral proberen bij de buren door het gaas het gras of takken op te vreten

Kortom: je hoeft er zelf weinig aan te doen. Het meeste gaat gewoon vanzelf.

Succes

Mieke

• maury nieuwe weme

hoi masja,

ik heb twee geiten en een bok de ene geit en de bok heb ik er pas bij gekregen maar die andere geit heb ik al heel lang, die is ook de baas. ik heb ze direct van het begin af aan geleerd dat ze los mochten lopen op het erf en dat ze niet op straat mochten komen. dat gaat heel goed. als ik vrij heb dan laat ik ze van smorgens tot savonds los lopen en anders gaan ze alleen los als ik vrij heb dan zijn ze ook heel blij.

ik voer ze twee keer per dag want ze eten ontzettend veel en ik maak hethok 1 keer in de week schoon

ik had vorig jaar een bok die heel erg stonk maar dat kwam omdat het in het dekseizoen was. verder door het jaar ruik je het haast niet, je heb soms ook bokken die je haast niet ruikt maar dat ligt ook aan de bok zelf.

het beste is voor de geit dat je een soortgenootje er bij hebt dan kunnen ze zich zelf prima vermaken om achter elkaar aan te rennen.

heel veel succes verder nog met de geiten!!!!

groetjes maury!!

• Masja

Hallo Yacente,

bedankt voor je reactie.

We zijn inderdaad al aan het bedenken of dwerggeiten inderdaad de geiten zijn die we graag willen. Andere geiten lijken ons inderdaad ook heel leuk.

Dwerggeiten kwamen het eerst in ons op omdat je anders al snel aan melkgeiten denkt, en elke dag melken is ook niet de bedoeling. Hoe dat precies werkt weet ik ook nog niet. Misschien kun je daar nog iets over vertellen?

Wat zijn prettige geiten om te hebben?

Ik ben weer benieuwd!

groet, Masja

• Mieke

Hoi Masja,

Volgens mij geven geiten alleen melk als ze jongen hebben gehad.

Dus zonder bok…geen jonge geitjes………geen melk.

Over soorten geiten kan ik helaas niet veel vertellen. We hebben zelf een dwerggeitje en dat bevalt goed.

groeten,

Mieke

• Yacente

Hoihoi

Wat voor geiten prettig zijn, moet je eigenlijk zelf achter komen, dit is voor iedereen anders. Persoonlijk ben ik helemaal dol op de afrikaanse boergeit. Dit zijn hele rustige geiten met een heel prettig karakter. Ook de Nederlandse Landgeit is een van mijn favorieten. Ook zij zijn makkelijk aan te halen en zitten niet altijd te zeuren. Ze komen altijd naar je toe, maar op het moment dat je ze 2x hebt weggeduwd (met bijvoorbeeld bekappen wil ik ze niet om me heen hebben staan, ik ben dan bang dat ik ze snij) dan gaan ze ook weg.

Ik heb een internetsite waar ook wat informatie over mijn geiten op staat. Het adres is http://groups.msn.com/twestendorp

Overigens hoef je melkgeiten niet altijd te melken. Een geit van een topmelkbedrijf, die geeft vaak zoveel melk dat er te veel is voor de jongen, maar een gewone melkgeit, hoef je niet te melken en kun je gewoon de lammeren bij laten lopen.

Mocht je een witte melkgeit willen, dan heb ik er misschien nog wel eentje voor je.

Mocht je meer informatie willen over rassen, dan kun je me ook altijd persoonlijk mailen. Het adres is t_westendorp@hotmail.com

• l.hoogeboom

alleen de bok stinkt