Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geiten/wormenkuur

• corine

hallo,

ik heb een vraagje, bestaat ervoor geiten ook een wormenpasta net als bij paaren?

ik gebruik nu tabletten maar ben er niks tevreden over.

wie kan mij helpen? alvast bedankt

gr. corine

• Yacente

Hallo,

Een beetje laat dat ik nu nog reageer, maar beter laat dan nooit.

Er is al vrij veel over ontwormen gezegd op dit forum, daarvoor kun je beter even ontwormen op de ‘zoeken’ (staat bovenaan deze pagina) invullen. Dan kun je de voorgaande berichten terug lezen.

Even in het kort: er is geen pasta zoals bij paarden, naar mijn weten. Wel zijn er vloeibare middelen, die je in de bek kunt inspuiten (ik doe dit altijd met een wegwerpspuitje). Op dit moment gebruik ik Oramec, dit kun je zo in de bek inspuiten.

Denk er met ontwormen aan dat je goed overdoseert. In het verleden heb ik dit niet gedaan, omdat er bij bijvoorbeeld cydectine stond dat de geiten bewusteloos kunnen raken bij overdosering. Ik was daar altijd heel bang voor en probeerde wel iets over te doseren (ik wist wel dat dit moest), maar schatte het gewicht ook vaak vrij laag in.

Toen ik laatst een keer mijn geiten ontwormde heb ik gelijk mijn cavia's even meegenomen. Ik toen omgerekend voor caafjes en kwam op 2ml per kg uit. Dus ik een van de caafjes dat geven, hij woog zo'n 850 gram, dus ik gewoon 2 ml geven. Toen kwam ik later weer aan het rekenen en bleek dat ik de komma verkeerd had gezet, het moest geen 2.0, maar 0.2 ml zijn, wat hij moest krijgen. Dus ik heb hem giga overgedoseerd. En de cavia……….die bleef rustig piepen en heeft er geen enkel probleem van ondervonden.

Dus nu ben ik ook totaal niet bang meer om over te doseren. Even precies over de overdosering: op de verpakking staat altijd op voor schapen. Dit moet je minstens maal 1.25 doen, maar liever maal 1.50. Dit getal moet je dan aanhouden voor het ontwormen van de geiten. Dus bij oramec is het (uit mijn hoofd) 5ml per 50 kg. Die 5 x 1.50 = 7.50 ml per 50 kg. Als je onder doseert, dan kunnen de wormen resistent worden, dus je kunt dan zoveel ontwormen als je wilt, de wormen lachen er alleen om, omdat ze toch wel tegen die stof kunnen. Helaas is dit ook mijn probleem geworden en ik wordt er nog regelmatig mee geconfronteerd…

• Marloes

hi

Even over Oramec; dit is dus een vloeibaar middel dat je in de mond van de geit spuit? Maar dan zover mogelijk achterin of is het meer van ‘als het er maar in zit slikken ze het wel door’ ?

Ik ontworm tot nu toe altijd met Panacur tabletjes en ik weet dat ik een x iets anders moet ivm resistentie maar ik vind het doodeng om dieren zelf te spuiten, dus in hun huid.

Ze zijn begin april en begin juni ontwormd met Panacur; is het verstandig om ze alsnog met Oramec te doen of kan het wachten tot de herfst ofzo??

ThanX!

• Yacente

Ik doe de spuit altijd zo ver mogelijk naar achteren en dan voorzichtig leeg drukken en even goed kijken dat ze wel goed doorslikken.

Als ze geen verschijnselen hebben van wormen, dan kun je wel met Oramec wachten tot de volgende keer.