Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraag over dwerggeit

• Marye

Omdat ik binnenkort ga verhuizen en een grote tuin krijg had ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om een dwerggeit te kopen,al weet ik er nog niet zoveel vanaf.

Ik heb dus wat vraagjes

1)Zijn dwerggeiten dieren die het leuk vinden om geaaid te worden en om mee te spelen ?

2) Eten ze heel je tuin kaal of maken ze bijv je houtwerk van je huis kapot ?

3) Wat eten ze allemaal en is het voedsel duur ?

4) Hoe oud worden ze ?

5) Wat kost een dwerggeit ongeveer ?

6) Vanaf hoe oud kan je ze kopen ?

7) Waar (liefst omg Rotterdam/Gouda) kan je ze kopen ?

8) Hebben alle dwerggeiten horens ?

9) Kunnen ze goed tegen kou ?

10) Bijten ze weleens mensen ?

11) Is het erg als je er maar eentje koopt?

12)Zijn er nog andere belangrijke dingen die ik moet weten ?

• Webmastergeiten

Denk eerst goed na en weet waar je aan begint voordat je een dwerggeit of welke andere geit koopt. Het is niet alleen leuk en lief maar er komt veel meer bij kijken wat mensen ten eerste zich niet realiseren.

1) niet iedere geit vind het even leuk om te-veel aandacht te krijgen. geiten zijn best wel sociale dieren.

2) geiten noemen ze ook wel alles-eters, maar wat er mee bedoeld word is dat ze nieuwsgierig zijn en aan alles knabbelen dus ook aan huis en tuin

3) een geit is een herkauwer en heeft het liefste een grote weide met gras, als er niet voldoende gras is dan hooi en wat brokjes voor de extra vitaminenen en mineralen die niet in het gras zitten.

4) dat hangt er vanaf dit kan 5 tot 10 jaar zijn maar sommige kunnen ook 13 of 14 worden.

5) dit is per geit afhankelijk maar ook waar je hem/haar koopt

6) nadat de lammeren gespeent zijn, zelfstandig kunnen eten en geen moedermelk meer nodig hebben

7) informeer er naar bij hobbyfokkers (te vinden op geiten.startpagina.nl)

8) dit is een erfelijke factor en inprincipe hebben de meeste dwerggeiten horens

9) nee, je kunt ze niet met een strenge vorst/slecht weer zonder beschutting buiten laten staan

10) tuurlijk, meestal uit nieuwsgierigheid of als ze opzoek zijn naar wat lekkers

11) ja dat is heel erg, een geit is een kudde dier en heeft soortgenoten nodig….al is het er maar 1

12) bezint eer gij begint

Een geit is niet zomaar net als een konijn of hond die je even in de tuin uitlaat.

Hoe groot is de tuin? Heb je giftige bloemen/planten in de tuin staan. Is er voldoende afrastering? Genoeg beschutting? Kun je de geit omweiden (i.v.m. wormbesmetting en aangroei gras)?

Woon je in een woonwijk dan kun je problemen krijgen met de buren.

Gaan jullie wel eens met vakantie, waar laat je de geit dan?

Een wat grotere tuin betekent niet dat dit ook voor geiten geschikt is.

Je kunt een geit ook niet zomaar terug brengen als ze je niet bevalt of ze bijt of ze stinkt. Dit gebeurt al te veel met honden en katten in het asiel.

Met vriendelijke groet,

• Marye

Oke bedankt voor alle antwoorden.

Als ik een dwerggeit koop,zal ik er 2 kopen dan.

Kan 2 vrouwtjes goed samen? Moeten het dan zusjes zijn of maakt dat niet uit ?

• carin

liefst moeder met dochter. Maar 2 lammetjes is ook goed. Als je wat oudere geiten bij elkaar voegd krijg je dat ze de rang orde gaan bepalen en de dominantste zal bij het eten de andere weg jagen.

2 gecastreerde bokjes kan ook of moeder met gecastreerd bokje enz.

succes groetjes, carin

• corine

hoi,

alles gaat eigenlijk samen behalve een bokje en een geitje.

wat betreft het knuffelgehalte van een geit… ik heb twee bokjes van ruim een jaar en die heb ik van af dat ze 7 weken waren, en als je er veel mee doet worden ze erg aanhankelijk, dit zijn ze nu nog steeds, ze willen steeds knufflelen.

ikzelf heb niet meegemaakt dat ze spullen van mij zijn gaan kapot maken,

het voer is niet zo heel duur, ik heb een zak en daar doe ik met 6 geiten (4 volwassen en twee kleine) 2 weken mee en die zijn (bij ons in de buurt tenminste) 6, nog wat per zak.

en dan moet je nog hooi hebben, dit hebben ze dagelijks nodig, ik weet niet hoe duur dat is dat is overal anders, ik heb een baal van 1,50 en doe daar erg lang mee.

verder hebben ze iedere 3 maanden wormen kuur nodig, dit is ook niet erg duur,

iedere drie maanden moet je even hun klauwtjes controleren en desnoods even

bijwerken, als je dit bijhoud is het een werkje dat zo is gebeurd.

wat betreft samen houden, dit moet je wel doen, minstens twee bij elkaar.

en je moet inderdaad goed weten waar je aan begint, maar ik zou zeggen verzamel zoveel mogelijk info over dwerggeitjes en zorg dat alles in orde is voor dat je ze neemt.

het zijn super, leuke, gave, lieve en inteligente dieren om te hebben.

• Marye

En dan had ik nog een vraag,

het is natuurlijk per geit weer anders,maar maken ze heel veel herrie ?

Of valt dat wel mee ? Of heb je ook geiten die 24 uur per dag liggen te mekkeren ?

Ik heb wel een vrijstaand huis,maar de buren wonen er wel vlakbij.

Af en toe mekkeren is niet erg,maar ik hoop dat ze het niet supervaak doen ivm de buren.

En slapen ze snachts eigenlijk altijd ??

• corine

hoi,

ze “slapen”s`nachts wel maar meer net als honden, ze liggen wel maar als ze iets horen dan komen ze ook weer omhoog enzo.

jah, wat betreft herrie maken…. daar kun je niks over zeggen.

het is echt zo dat de ene geit lief en makkelijk is en de andere veel mekkert.

als je ze met z`n tweeen houd is dat in ieder geval al makkelijker want dan hebben ze elkaar en gaan zich niet vervelen, en natuurlijk gaan ze dan ook wel eens mekkeren maar minder dan in z`n eentje.

ik zou er twee nemen dan en van kleins af aan, samen tegelijk

groetjes corine

• Yacente

Ik heb een paar geiten die vrij veel mekkeren. Maar de meeste van mijn geiten zijn heel rustig en je hoort ze nauwelijks. Ik moet wel zeggen dat in de tijd dat ik nog dwerggeiten had, dat die veel meer mekkerden dan de Ned. Landgeiten en de Boergeiten die ik nu heb. Dat is ook één van de redenen dat ik nooit meer dwerggeiten wil. Ik heb dus ook voor jou het advies om goed te gaan rondkijken naar wat voor ras je wilt, want in rassen onderling zit nog best veel verschil (en ik heb al aardig wat rassen gehad).

• Marye

Tja over het ras…

Ik wil graag zo kleine geitjes.

Zijn dwerggeiten het enige kleine soort ?

• Webmastergeiten

Dwerggeiten kunnen soms verschrikkelijk hard mekkeren, het lijkt soms wel alsof ze vermoord worden (net als Nubische trouwens)…al is er helemaal niks aan de hand. Het hangt helemaal van het dier af hoe of het gedrag is. Vrouwtjes hebben natuurlijk ook hun cyclus en tijdens die cyclus mekkeren ze veel (natuur eigen om aandacht te trekken van een mannetje)

informeer ook eens bij je buren of zij er bezwaar tegen hebben dat je geiten neemt. Want dit voorkomt problemen en heel veel gehuil als in ene toch de geiten wegmoeten vanwegen overlast.

Zoals ik al eerder melde bezint eer gij begint.

Persoonlijk kan ik mij daar sterk aan ergeren dat mensen zomaar een dier nemen omdat het leuk is en lief, maar ze zien niet de consequenties die erbij komen.

Een geit kan met goede verzorging zeker een jaar of 10 worden.

Want ja waar laat je je geit als je met vakantie gaat? in de caravan, mee in het vliegtuig naar de zon?

Oh hij maakt wel veel geluid, ja het is een levend dier die kun je niet uitzetten net als een TV.

Bah hij stinkt, ja dat is de natuur en ik heb nog geen pampers voor geiten gezien in de winkel.

Ojee hij heeft me gestoten en nu vind ik haar niet lief meer, ze eet m'n goede trui op….stoute geit.

Ik wil niet negatief doen, en geiten zijn heel leuk lief en knuffelig maar je moet er wat voor overhebben.