Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Help, geitje ziek?

• Sander

Toen ik vanochtend ons geitje in de wei zette vond ik haar al wat matter dan normaal. Nu ligt ze eigenlijk alleen wat te dutten en heeft weinig eetlust. Vandaar dat ik even bij haar ging kijken en nu blijkt ze enorm aan de diarree te zijn. Klinkt dit ernstig? Of zou het met alleen wat droog/krachtvoer geven snel verholpen zijn?

Help! Groeten sander.

• carin

Allen droog voer hooi en water geen kracht voer. Klinkt aardig ziek misschien even veearts bellen. Wat bij mijn geit wel hielp toen ze licht aan de diaree was in een emmer heet water een pluk hooi 24 uur laten trekken en dan hooi er uit halen en de ‘thee’ te drinken geven.

Sterkte met de geit

• Marloes

hi

Bij ezels werkt geroosterd wit brood heel goed tegen de diarree en bij honden geraspte appel met beschuit. Dierenarts bellen lijkt me sowieso het beste, ja.

Hooi-thee is goed!!

• Yacente

Het zouden wormen kunnen zijn. Dan kunnen ze ook ineens matter worden. Direkt dierenarts erbij halen, in een vroeg stadium kunnen ze nog iets doen, later niet meer.

Zoals Carin ook al zei, geen krachtvoer geven, dit verdunt de mest alleen maar, terwijl het dikker moet worden (om het even simpel te zeggen). Je kunt het beste alleen stro en hooi voeren en vooral zorgen dat ze genoeg water binnen krijgt. Door de diarree verdwijnt er veel vocht uit het lichaam, dit moet weer aangevuld worden.

• Sander

Allereerst bedankt voor alle reacties!

We zitten een beetje met het volgende, we wonen in Portugal en kunnen hier op de een of andere manier maar niet aan hooi komen. Stro hebben we wel in overvloed maar hooi is echt een probleem.

Kan zij op stro en water alleen overleven? Of is droog brood voeren misschien een idee?

Als zij morgenochtend nog last heeft en we zien geen verbetering zullen we sowieso de arts raadplegen.

Groetjes, Sander.

• Yacente

Stro kan ook wel, maar er zitten zo goed als geen voedingsstoffen in, vandaar dat hooi beter is.

Brood kan ik niet aanraden, het is een dikmaker en ze kunnen er een of andere stenen van krijgen (galstenen of iets dergelijks, ik weet niet precies meer wat).

Heeft het geitje in een wei met veel jong gras gelopen?? Is ze goed ontwormd?? Heeft ze teveel krachtvoer gehad?? Denk na over wat de oorzaak is/kan zijn, dat is ook heel belangrijk om het in de toekomst niet nog een keer te laten gebeuren.

• Sander

Nou de veearts heeft ons schatje bekeken hoor.

Het blijkt een longontsteking te zijn… ze heeft nu een antibioticakuur en krijgt van de week wat aspirine ter verlichting.

De arts leek niet erg ongerust. gelukkig!

• carin

gelukkig is de de ziekte gevonden.

Sterkte met je geitje.

Groetjes,

Carin

• Sander&Eva

Inmiddels zijn we een weekje verder en met wat injecties en pillen is onze Marie er al weer bovenop. Ze heeft haar oude eigenwijze karaktertrekjes alweer helemaal terug. Ze mekkert er weer vrolijk op los en heeft het voor elkaar gekregen om twee keer los te breken (hoera ;-). Bedankt voor al jullie reacties !!