Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geit en schaap samen

• Dieuwertje

Hallo,

Ik heb een vraag over geiten en misschien hebben jullie wel een antwoord voor mij dus vandaar dat ik hem hier maar stel.

Wij zijn pas verhuisd en hebben nu een heerlijke grote tuin.

Nu denk ik er over om een dwerggeitje te nemen maar 1 diertje allen vind ik zo zielig.

Nu vroeg ik mij af of ik bij dit dwerggeitje misschien een schaap kan zetten.

Schapen vind ik namelijk ook enorm leuke beestjes.

Kan dit?

heeft hier misschien iemand ervaring mee?

Groetjes Dieuwertje

• Yacente

Op zich kunnen ze wel samen, je ziet zelfs vaak dat een grote schapenhouderij enkele geiten tussen de schapen heeft lopen, dit om enkele ziektes (ik geloof oa maden) te voorkomen.

Maar een geit heeft eigenlijk weinig aan het gezelschap van een schaap, het is een heel ander diersoort, ze ‘verstaan’ elkaar niet en meestal zie je ze wel samen in de wei, maar niet samen lopen, het zijn bijna altijd aparte groepen (uitzonderingen daargelaten). Vergelijk het maar met een Nederlander die alleen Nederlands spreekt en een Chinees die alleen Chinees spreekt, je kunt ze wel samen zetten, maar eigenlijk niet verwachten dat het vrienden gaan worden (dit is niet discriminerend bedoelt, maar alleen om het verschil aan te geven).

• ied

Ze kunnen inderdaad samen maar hebben geen plezier samen.Je kunt beter kiezen voor twee geiten of voor twee schapen,dat is voor de dieren veel gezelliger.Ik heb zelf drie schapen en een geit maar ze staan in aparte weien omdat ze niet zo goed met elkaar omgaan.Geiten zijn veel baziger en hoger in rangorde en stoten de schapen altijd weg.Je hebt dan altijd onrust in de wei.Staan ze apart dan is het rustig.Bij mijn geitje lopen wel een tiental kippen.Eerst hadden we twee geiten maar eentje is dood gegaan en om een kleintje erbij te zetten daar heb ik niet zulke goede dingen over gehoort.

Succes ermee.