Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geiten bekappen

  • Simone

    Hallo,

    mijn geiten moeten dringend bekappt worden, alleen heb ik het nog nooit gedaan en zoek ik iemand die dat wel kan. Ik woon in Friesland. Heeft u misschien een tip voor mij, mail me dan even. Alvast bedankt

  • michi

    neem eens contact op me iemand van de nfd bij jou in de buurt of misschien bij de kinderboerderij vragen…

    zou je graag helpen maar daarvoor is de afstand net te ver..succes

    groetjes michi

  • Simone

    Hallo,

    bedankt voor je reactie.

    Hier is helaas geen kinderboerderij. Maar de nfd is een goed idee. Bedankt voor de tip.

    Groetjes

    Simonemichi schreef:

    >

    > neem eens contact op me iemand van de nfd bij jou in de buurt

    > of misschien bij de kinderboerderij vragen…

    > zou je graag helpen maar daarvoor is de afstand net te

    > ver..succes

    >

    > groetjes michi

  • Johan

    In ieder goed geitenboek staat hoe je moet bekappen en anders weet de dierenarts het vast wel. Moeilijk is het in ieder geval niet.

    gr. Johan.

  • Simone

    Ik weet dat het in de boeken staat maar ik heb het nog nooit gedaan en ik wil de dieren geen pijn doen. Als ik het een keer gezien heb kan ik het misschien zelf.

    Mijn paarden bekaap ik tenslotte ook niet. Dat doet ook een vakman

  • Yacente

    Paarden bekappen is toch net iets anders als geiten. De hoeven van de geiten zijn minder hard en het is veel makkelijker te zien waar het leven zit. Bovendien heb je bij de geiten alleen maar een bekapmesje nodig en bij de paarden komt al veel meer bij kijken. Thuis bekappen we de koeien zowel zelf als dat we een vakman laten komen. Dus het is niet zo dat het perse een vakman moet doen (mijn vader heeft de pony ook al weleens bekapt toen de destijdse bekapper het in zijn rug kreeg en later met pensioen ging).

  • Coen

    Je kunt je geiten het beste bekappen met een zo'n alles knipschaar die je bij diverse zaken kunt halen (bijv. Boerenbond-winkels en andere agrarische winkels)

    In principe als je het een keertje hebt gezien, kun je het zelf ook!

  • corine

    Zo zitten wij dus ook. Hoe moet dat & hoe vaak moet dat per jaar?

    2 geiten van ons zijn erg bang dus ik vraag me af of dat lukt en die andere geit is best wel agressief dus ik met mijn twijfels nog of dit allemaal wel gaat lukken!

  • Alies

    Geiten bekappen is echt niet eng of moeilijk, als je je prettig voelt met een vakman gewoon een keertje doen.

    Zelf “knip” ik de hoeven van mijn geiten elke maand tot 6 weken, maar dat komt ook omdat ze eigenlijk niet op stenen of cement lopen waardoor hun nagels snel groeien.

    Het kan met met zo'n krabber voor paarden een een knijptang, maar toen wij eenmaal een “echte” tang gekocht hadden, bleek dat het met een tang of tinknipper toch wel behelpen was.

    Om je eigen handen vrij te hebben, zet ik ze in de milkstand.

    Succes.

  • Es

    Wij laten altijd 2 x per jaar de geiten bekappen door iemand die bij de schapenpraktijk werkt.

    Voorheen hadden wij ook geen stoep liggen, maar nu hebben we in de wei waar de hooiruif staat een grote stoep gelegd met speelplaatstegels.

    De laatste keer zat er zo weinig aan de hoeven dat het nu 1 x per jaar gebeurt.

    Het scheelt echt veel als je een stoep hebt waar ze op lopen, dan slijt het eerder af.

    Wij doen het ook niet zelf, begin ik ook niet aan, een vakman heeft dat zo gedaan.

    Misschien ken je een boer of zo, die weten meestal ook wel hoe dat moet.

    En anders bij een geitenfokkerij vragen, misschien iemand die daar werkt of zo.

    Succes ermee.