Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

omheining geitenwei

• familie van Wees

Beste mensen,

We gaan binnenkort een stuk weiland afzetten voor onze 2 middelgrote geiten. Nu las ik laatst ergens dat de mazen van het zogenaamde schapen gaas niet geschikt zijn voor geiten vanwege het feit dat wanneer ze hun kop er door steken ze niet terug kunnen vanwege hun hoorns.

Weten jullie misschien wat voor soort gaas we moeten gebruiken?

• Yacente

Ik heb een gedeelte met schapengaas met een stroomdraadje ervoor. Vaak is er een tijdlang met de lammeren wel een probleem dat ze hun kop door het gaas steken en niet terug kunnen trekken, maar op een gegeven moment zijn de horens de groot, waardoor ze niet eens door het gaas kunnen. Mijn volwassen dieren steken hun kop nooit door het gaas!!!!

Ook heb ik een stuk engels hekwerk. Ook hiervoor heb ik een stroomdraad, omdat ze anders in het hekwerk gaan staan. Dit hekwerk lijkt veel mooier, maar het is wel veeeeel duurder.

Groetjes Yacente

• hans

Gaas helpt echt niet.Geiten zijn net varkens alles maken ze stuk en vreten ze op.

Ze gaan tegen het gaas staan en binnen afzienbare tijd kun je alles vervangen.

Schrikdraad werkt ook niet ,ze lopen overal door heen.

Wij hebben stalen matten (gaas is uit de tijd)op 125 cm hoog werkt perfekt.

Wel duurder maar gaat jaren mee.

gr hans .h

• michi

ben ik het niet mee eens mijne maken niks kapot zolang ze maar genoeg gras en voer krijgen gaan ze ook niet breken en doen enne alhoewel de stalenmatten wel mooier oogt…en mooie klimgelegenheden is ook een idee anders vervelen ze zich misschien

• Yacente

Hoihoi

Ook ik ben het helemaal niet met het verhaal van Hans eens. Ten eerste: als je een stroomdraadje voor het gaas doet, gaan de geiten nooit tegen het gaas aanstaan (want ze krijgen immers schrok)

Ten tweede: de stalen matten, daar kunnen ze de poten in breken als ze daar tegenaan springen. Ik heb binnen het stamboek van de Nederlandse Landgeiten al vaker het verhaal gehoord dat mensen stalen matten gebruikten en dat de geit er overheen probeerde te springen en erachter bleef haken of dat ze er tegenaan stonden en plotseling terug wilde springen, resultaat poot gebroken en ingeslapen.

Ook een van mijn fokproducten (een zeer veel belovende landgeitenbok) is op die manier bij zijn nieuwe baas aan zijn einde gekomen, dus ik raad het ten zeerste af.

Bovendien is gaat niet ‘uit’. Dat is gewoon stom gezegd!!!

• hans

Wij hebben ruim 4000 geiten.Stalen matten staan op 125 cm.Reeds 7 jaar en geen last.

gr hans

• michi

ieder zijn ervaring…

• Anya

Stroom werkt wel, maar er moet inderdaad een flinke klap op zitten, anders hebben ze er geen tot weinig respect voor. Vooral een bok met flinke horens kan nogal wat schade aanrichten aan de afrastering, maar bij zo'n dier maakt het materiaal dan ook niet echt uit. Die kan alles slopen.

Hee Hans,

Red jij het nog wel met die lage melkprijzen en 4000 dieren?

Dat moet een harde dobber zijn zeg, of heb je nog een neventak waar je op terug kan vallen?

Groeten Anya

• hans

Ze zijn voor de slacht.

Wij hebben een slacht/export bedrijf

gr hans

• Anya

Aha, tja dan zal je geen last hebben van de melkprijzen. Of toch wel misschien, meer bedrijven die stoppen en dus minder aanvoer van slachtdieren?

Gr. Anya