Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aan Yacente (ivm mais)

• Marloes

beste Yancente

Je hebt een tijdje terug gereageerd op mijn stukje over het ontwormen n.a.v mijn zieke geit Sikje. Je schrijft daar oa. in dat mais goed voor haar is. Ik wil alles proberen want ze eet zo weinig … dus vertel, wat bedoel je precies met mais? Een kolf, koken of rauw? Prakken? Ik geen idee dus alle tips zijn welkom.

dankjewel, Marloes

• Yacente

Hoihoi Marloes

Ik bedoel met mais de snijmais die je in de zomer overal op het land hebt staan. Dit wordt in het najaar gehakseld en dan voornamelijk aan koeien gevoerd. Dit is de hele plant die is gehakseld (dus de steel, kolf en bladeren). Dit is in een grote kuil gemaakt en dat wordt dan gevoerd. ABSOLUUT NIET KOKEN

Misschien heb je een boer in de buurt waar je iets kunt kopen. Deze mais (silage) kun je dus zo aan de geit voeren. Het is een beetje zurig, dus jonge geiten vinden het in het begin niet zo lekker (de oudere geiten eten de mais over het algemeen zeer goed). Als ze het in het begin niet zo goed eet, zou je de mais iets kunnen mengen met brokjes.

Groetjes Yacente

• Marloes

hi Yacente

Sikje heeft het niet gered … ik vond haar gisterochtend dood in de stal.

Vandaag begraven we haar.

• Yacente

Heel veel sterkte!!!