Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vaccinatie geiten

• willeke1984

hallo geiten liefhebbers

Ik moet voor school een eindproject maken, en ben op zoek naar een aantal vaccinatie dingen bij geiten. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen. 2 dagen zoekwerk leverde niet erg veel op.

Ook hier heb ik de zoekfunctie gebruikt, maar zonder veel resultaat helaas

- tegen welke ziekten kan preventief gevaccineerd worden

- zijn er van die vaccinaties ook nog een aantal verplicht?? bijvoorbeeld als de dieren naar tentoonstellingen gaan, of vervoerd worden.

- en wat zijn de gebruikelijke vaccinatieleeftijden voor de betreffende ziekten?

hopelijk kunnen jullie me hier duidelijke antwoorden op geven

groetjes willeke

groenhorst college barneveld

• Yacente

Hoihoi

Geiten worden bijna nooit preventief ge-ent (dus je werkstuk zal snel afzijn;) ). Ze worden preventief ontwormd (waaronder ook soms gespoten worden, met bijvoorbeeld Ivomec).

Tegen veel ziektes die vaak bij geiten voorkomen kan eigenlijk niet worden geent. De grootste bedreiging is een wormbesmetting, coccidiose (waar wel preventief tegen ge-ent zou kunnen worden, geloof ik, maar dit gebeurd bijna nooit), listeria (dit is een bacterie, die in nat voer (zoals persvoer) kan voorkomen.

Waar op geitenmelkerijen weleens preventief tegen wordt geent is chlamydia (ik geloof dat je het zo schrijft). Dit gebeurd bij jaarlingen ongeveer 3 maand voor aflammeren. Dit wordt 2 weken later meestal nog eens herhaald. Ze worden met penicilline ge-ent.

Maar echte entingen zijn het eigenlijk niet (een enting gebeurd met verzwakt of dode entstof, waardoor er anti-stoffen worden aangemaakt) dat is bij dit alles niet het geval.

Groetjes Yacente

• willeke1984

super bedankt voor je antwoordt.

Ik had op dit moment zelf de ziekten “t bloed” en para tbc, dat die te vaccineren waren. Maar als dat bijna niet gedaan wordt, hou ik het mezelf mooi makkelijk :D

en dat er al helemaal geen verplichte vaccinaties zijn bij de geit, is helemaal geweldig, scheelt mij weer wetten uitpluizen hihi

groetjess willeke

• Yacente

't Bloed is inderdaad een ziekte waar ik nog niet aan had gedacht. Voor Para-tbc wordt er bij mijn weten niet a nauwelijks tegen ge-ent, en ik wist zelfs niet dat dit kon. Op dit moment is er geen wet die verplicht om geiten te enten. Laten we hopen dat dit ook niet zover hoeft te komen.

Groetjes Yacente