Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Bronstig

• Saar

Hallo,

Wie heeft er voor mij tips wat te doen tegen bronstige geitjes die 's nachts staan te mekkeren. Hoe vaak zijn ze bronstig?

• carin

laten dekken.

Ze zijn dacht ik om de 3 weken bronstig.

Succes

Groetjes, carin

• saar

Dank.

Is dit de enige mogelijkheid?

Of zijn er nog andere oplossingen.

of tips voor goede geiteninformatie (boekjes, sites).

• carin

Ik heb geen idee of het de enige oplossing is. Weet je zeker dat het door de bronst komt? Geiten hebben al slen de neiging om veel te gaan mekkeren.

Ik hoop dat er iemand anders een oplassing voor je weet.

Dat mekkeren is zeker niet fijn als je nog wil slapen.

Succes ik hooop dat er snel een oplossing komt.

Groetjes,

Carin

• Marloes

hi

Er zijn wel geitenboekjes te koop maar of daar de oplossing in zal staan? Zoek eens bij BOL.COM als je een boekje wilt kopen. Mijn geiten zijn laat in de herfst bronstig en mekkeren dan ook bijna aan 1 stuk door. sNachts gelukkig niet! De twee dwerggeitjes van de buren mekkeren echter wel snachts, ook met meer regelmaat dan de mijne. Het is heel vervelend ja … veel succes, ik leef met je mee, hihi.carin schreef:

• Saar

Hoi,

Veel vragen hé voor een nieuwe geitenliefhebster.

Mijn geitjes zijn vrij rustig ze mekkeren normaal alleen als het etenstijd is.

Sinds oktober mekkeren ze echter ook 2 dagen lang om de zoveel weken aan een stuk door ook 's nachts. Het moet wel de bronst zijn. Omdat ze altijd de stal in en uit kunnen lopen gaan ze dus buiten staan blerren. (Wil ze liever niet opsluiten maar misschien dan toch die nachten maar wel)

Weet niet of ik ze wel wil laten dekken. Of moet dit altijd wel gedaan worden? vanaf welke leeftijd tot welke leeftijd? Ben bang dat ik al die kleine geitjes dan ook wil houden dan krijg ik een héél groot geitengezin door de jaren heen.

Dus ik dacht misschien weet iemand een goede oplossing.

Dank en groet

• Marloes

hee

Ik denk dat het geen probleem is om ze die 2 nachten op te sluiten, zeker in de winter niet. Als ze binnen stro hebben en water is er niets aan de hand. En als jij daardoor slaapt …

Niemand moet zijn/haar geiten laten dekken, tuurlijk niet. Ik heb hetzelfde als jou: afscheid nemen is moeilijk! Plus, er zijn in mijn ogen genoeg geiten. Mensen willen graag jonge dieren want dat huppelt zo vrolijk door de wei. Maar jonge dieren worden groot, volwassen, oud enz. En wat als er een bok bij zit? Die moet je apart houden of laten castreren maar veel mensen hebben dat (geld) er niet voor over, dus moet ie weg … naar de slacht … zoals het met veel mannl. dieren gaat …

Zoiets kan ik niet en belangrijker: wíl ik niet … maar da's ieder voor zich …Saar

• Yacente

Hoihoi

Als je hok groot genoeg is, kun je de geiten best tijdens de bronst opsluiten.

Bij mij lopen enkele geiten al de hele winter binnen (3 geiten in een hok van 3 x 4) gaat makkelijk.

Ik vind het heel goed dat je de geiten bewust niet laat dekken. Ik heb de meeste afgelopen jaar ook bewust niet laten dekken, want sinds de MKZ is het toch vrij moeilijk om de geiten kwijt te raken. En ook was ik tijdens het dekseizoen op stage in Ierland, dus kon ik de geiten niet bij de goede bok doen.

Geiten kunnen met 7a 8 maand gedekt worden. Ze krijgen dan net na hun eerste levensjaar hun eerste lam. Maar je kunt ze ook laten overlopen. Dat wil zeggen dat je ze op 1,5-jarige leeftijd voor het eerst laat dekken, zodat ze hun eerste lam krijgen als ze 2 jaar oud zijn. Op die manier kunnen de geiten zelf wat beter uitgroeien. Meestal is het laten overlopen ook beter.

Waarschijnlijk januari 2005 (op zijn laatst) komt er weer een nieuw geitenboekje uit, volgens mij gaat het een hele goede worden. De schrijfster heeft bij mij foto's gemaakt van enkele rassen geiten en ze vroeg me de oren van de kop. Dus ik heb mijn hoop gevestigd op dit boekje. Ik zal het jullie laten weten, zodra ik mijn exemplaar heb.

Groetjes Yacente