Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

welke groenten en kool e.d. kan je nou voeren?

• patricia

Hoi

ik ben op zoek naar informatie over welke soorten groenten en bladeren je nou wel en niet mag voeren.

Onze geiten krijgen gewoon kuil, hooi en brok, maar om ze af en toe wat lekkers te geven, krijgen ze nog weleens wat groenten of iets dergelijks uit de keuken.

maar ik weet wel welke soorten wel mogen, en kunnen maar niet precies 100 % zeker.

wie heeft hier wat meer informatie over?

bedankt!

groetjes patricia.

• Marloes

hi Patricia

Wij hebben 5 geiten, een witte melkgeit, twee Nedl. Landgeiten en twee dwerggeitjes. Ik heb het idee dat die “dwergjes” sowieso veel sneller dik worden dan de rest, misschien van nature meer aanleg??? Ik geef ze wel 'ns wat stukjes wortel of appel en het verschilt een beetje, de 1 lust dit, de ander dat. Aan dingen als andijvie of sla vinden ze weinig aan maar dat verschilt misschien ook p/geit.

Ze krijgen allemaal iedere dag wat brokjes, hooi en stro - in de winter.

In de zomer is er gras!

• ied

Aardappelschillen vinden ze heerlijk en gewoon bruin gedroogd brood of roggebrood.Sla mogen geiten niet hebben.Spaghetti vindt onze geit ook lekker.Ze krijgen bij mij ieder dag brok,hooi en stro en een paar schilletjes en wat appel.

Groetjes.

• Marloes

hi Ied

Kun je me vertellen waarom een geit geen sla mag eten?

Ik weet van aardappelschillen dat het echte dikmakers zijn, in ieder geval voor ezels!! Leuk trouwens om te lezen dat je geiten dol zijn op spaghetti, nog nooit gehoord. Heb je een Italiaans ras ofzo? (geintje)

doeii

mrloes

• jose

hallo sla is slecht voor geiten omdat er ten eerste amper voedingsstoffen inzitten ern de sla uit meer dan 80% water bestaat…erg veel gezonder worden ze er dus niet van.

en sla veroorzaakt veel gasvorming in het maag-darmstelsel en dit is zeer slecht, daar krijgen ze echt last van met name in de vorm van diarree…

aardappel schillen zijn zeker dikmakend en kunnen gaan gisten omdat t zetmeel uitzet.

koolsoorten, wortelen, brood ed mag natuurlijk wel.

maar voor alles geldt..met mate..stem de hoeveelheid af op de hoeveelheid beweging die je dieren krijgen.

gr. jo