Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

oormerken

• Marloes

Ik heb net met het Min. van Landbouw gebeld omdat men zegt dat ze de oormerken bij geiten/schapen strenger gaan controleren, de komende tijd. Mijn (5) geiten hebben nog niets in hun oor hangen en dat wil ik graag zo houden maar helaas: chippen mag wél maar is nog niet wettelijk goedgekeurd voor deze vorm van onzin. De A.I.D.-inspecteur moet nl. meteen kunnen zien of een dier wel of niet geregistreerd is en als het dier gechipt is kan hij dit niet in 1 oogopslag zien. Misschien wordt dit rond 2006 goed gekeurd, daar zijn ze mee bezig, werd me verteld.

Dus: oormerk of tattoeage. Ik heb ooit gezien dat er kleine, aluminium-achtige nummertjes zijn die niet zo opvallen. De vraag is alleen: waar haal je die? Of, wanneer heb je daar volgens het MinvLbouw recht op? Ongeacht het soort geit vind ik dat ze mensen op z'n minst díe keuze moeten laten, waarom moeten die oormerken zo lelijk en groot zijn? Walgelijk!

Wat betreft het tattoeren: kan iemand me uitleggen hoe je dat geregeld krijgt? Kan een dierenarts dit doen als je zelf 1maal de officiële nummers in huis hebt, via het MinvLbouw? Of kun je het zelf doen? Iemand had het er hier ooit over dat er een bedrijf in Schiedam zit die deze spullen levert. Wie-o-wie heeft een adres?

dankdankdank

• Kees

Wanneer je je aanmeld bij de ANBG (Algemene bond van Geitenhouders) dan kunnen je dieren worden ingeschreven en getatoueerd. Dit tatoueren is nog steeds wettelijk toegestaan bij geiten ook al beweren de ambtenaren van LNV soms het tegendeel. Wel moet je bij de gezondheidsdienst voor dieren een z.g. UBN-nummer aanvragen. Dit nummer moet voorafgegaan door de letters NL ook in de oren worden getatoueerd. Bij de Nederlandse belangenvereniging voor Hobbydierhouders vindt je meer informatie over allerlei door de oveheidheid opgelegde regeltjes. Marloes schreef:

>

> Ik heb net met het Min. van Landbouw gebeld omdat men zegt

> dat ze de oormerken bij geiten/schapen strenger gaan

> controleren, de komende tijd. Mijn (5) geiten hebben nog

> niets in hun oor hangen en dat wil ik graag zo houden maar

> helaas: chippen mag wél maar is nog niet wettelijk

> goedgekeurd voor deze vorm van onzin. De A.I.D.-inspecteur

> moet nl. meteen kunnen zien of een dier wel of niet

> geregistreerd is en als het dier gechipt is kan hij dit niet

> in 1 oogopslag zien. Misschien wordt dit rond 2006 goed

> gekeurd, daar zijn ze mee bezig, werd me verteld.

>

> Dus: oormerk of tattoeage. Ik heb ooit gezien dat er kleine,

> aluminium-achtige nummertjes zijn die niet zo opvallen. De

> vraag is alleen: waar haal je die? Of, wanneer heb je daar

> volgens het MinvLbouw recht op? Ongeacht het soort geit vind

> ik dat ze mensen op z'n minst díe keuze moeten laten, waarom

> moeten die oormerken zo lelijk en groot zijn? Walgelijk!

>

> Wat betreft het tattoeren: kan iemand me uitleggen hoe je dat

> geregeld krijgt? Kan een dierenarts dit doen als je zelf

> 1maal de officiële nummers in huis hebt, via het MinvLbouw?

> Of kun je het zelf doen? Iemand had het er hier ooit over dat

> er een bedrijf in Schiedam zit die deze spullen levert.

> Wie-o-wie heeft een adres?

>

> dankdankdank

• Yacente

Tatoeages (of hoe schrijf je dat??) worden na verloop van tijd vaak onduidelijk. Je kunt dan meestal minder goed lezen of er een 1 of een 7 staat, of een 0 of een 8. Het oornummer moet echter goed leesbaar zijn en daarom mogen tatoeages niet meer.

Ook de kleine oormerkjes mogen niet meer, alleen die grote gele flappers. Je kunt er wel tegen proteresteren wat je wilt, maar helaas helpt het niet.

Al deze onzin is ook de reden dat ik mijn geitenhobby niet zo leuk meer vind. Voor de mkz liepen er bij mij 40 geiten, inmiddels zijn er dat nog een stuk of 13. Ook altijd het eeuwige gezannik met de gezondheidsdiens (mijn geiten zijn certificaat-waardig). Het maakt de hobby niet leuk meer.

Groetjes Yacente

• Kees

Sorry maar je hebt het niet helemaal bij het rechte eind. Ik heb het even nagezocht maar in de “Regeling identificatie en registratie van dieren 2002” staat in art 8 lid 4 letter C dat Geiten als enige uitzondering getatoueerd mogen worden . Deze regeling is verder uitgewerkt in bijlage 1 letter C van deze regeling.

De reden voor deze uitzondering is dat geiten de onhebbelijke gewoonte hebben om altijd met de kop door het gaas te gaan. Die gele flappen blijven dan achter het gaas hangen waardoor de oren uitscheuren en het merk verloren gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en de het de dieren niet aan doet om van die rare oormerken in te doen.

• Marloes

Bedankt allemaal voor de reacties. Mijn voorkeur gaat uit naar het tattoeëren alhoewel, mijn voorkeur gaat uit naar chippen maargoed, dan heb ik dus nog gezeik als de A.I.D op de stoep staat. Het rare is dat mij aan de telefoon werd verteld dat de inspecteur “vanaf de weg moest kunnen zien of een geit geregistreerd was of niet” en daarom was het chippen (nog) niet wettelijk okee. Terwijl … die tattoeage ziet ie ook niet vanaf de straat. Wel?? Daarbij komt dat onze dieren achter een gesloten poort lopen en vanaf de straat niet eens te zien zijn. De inspecteur moet dus maar zien of we thuis zijn áls ie komt controleren.

En wat als je de geiten niet te pakken krijgt zodat ie de tattoeage kan controleren? Neemt ie dan genoegen met je registr.formulier? Dan kan ie dat toch ook als je de dieren gechipt hebt?

Maar nee, ik snap het wel : iedereen moet nu axie ondernemen en betalen voor 1 of andere achterlijke, lelijk uitziende regeling en dan in 2008 nóg een keer geld uitgeven voor een chip ivm de dubbele registratie-plicht. Grrrrr!!!

Het gaat me niet om het geld maar om het feit dat er weer iets bedacht is ergens op kantoor, door mensen in een mooi pak. Zucht …

ALLE info over het tattoeëren is zeer welkom. Moet ik 1st lid worden van een geitenvereniging?