Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

knikker als registratie

• carin

Knikker in plaats van oormerk voor schapen

Waarschijnlijk stemt de Europese Commissie binnenkort in met een elektronisch identificatiesysteem voor schapen. Dat melden bronnen in Brussel.

Nu nog worden schapen gemerkt met een oorflap met daarop een streepjescode. Vanaf 2006 moet dit gaan gebeuren met behulp van een ?elektronische knikker? waarin gegevens liggen opgeslagen. Schapen ouder dan 6 maanden moeten de knikker inslikken. Deze is zo groot dat hij het lijf niet kan verlaten.

De knikker wordt gezien als een goedkoop en veilig alternatief voor de gele oorflap. Deze functioneert vaak niet doordat vuil de streepjescode onleesbaar kan maken.

Bron: OOGST, 16-OKT-2003

Voor school zoek ik meningen over dit onder.

Wat zouden jullie als geiten houders er van vinden als dit ook door gevoerd zouden worden bij geiten?

• mickey

ik weet niet wat ik ervan moet denken….ik zelf heb liever de voorkeur bij zoiets als chippen…

• Yacente

Ik hou al helemaal niet van chips, vaak hoor je bij honden dat ze zijn gaan zwerven in de bloedbaan zijn terecht gekomen. Ik heb al verschillende honden gehoord die daardoor verlamd zijn geraakt (hoe precies moet je me nie vragen).

Ook de oorflappen vind ik niets, vooral nu je ze zo vroeg bij de lammeren in moet doen. Vaak gaan de oren van de lammeren hangen en dat komt nooit meer goed. Dus bij de landgeiten heb ik dat ook niet gedaan, bij de boergeiten kan dat natuurlijk wel.

Om tot een goed oordeel over de knikker te komen moet ik er eerst meer van lezen. Ik wil dan de voor en nadelen weten.

Groetjes Yacente

• mickey

hoe zien ze dat met een knikker dan…..gewoon via de mond naar binnen…is soms al een heel drama om een geit te ontwormen…laat staan een knikker naar binnen werken….en wat als die blijft steken…welke gevolgen heeft dat…ik zelf kies dan nog veel liever voor een goede omschrijving van een beest op het stamboek en als je netjes je beestje registreerd en de papieren zorgvuldig bewaard en je aan alle regels houd het wel oke is….waarom zijn er dan zoveel mensen die hun geiten/schapen en noem maar op niet registreren..de meeste zeggen ook nog eens vanwegen het oormerk…vinden ze zielig…maar hoe zijn ze aan die regels gekomen..om dat iedereen naar de pet gooit met de regels. mensen die alles goed voor elkaar hebben worden de dupe van dit soort mensen.

tuurlijk ik vindt het ook naar om een oormerk te schieten…..maar vertel eens meer over die knikker…hoe gaat het te werk wat zijn zoals yacente zegt de voor en nadelen…..dit hier boven is mijn eerste mening…hier jullie begrip voor

• Yacente

Hallo Mickey

Goed registeren kan alleen maar als je ook echt een uniek nummer maakt voor die geit, dus oornummer. Bij bonte geiten zou een schets nog wel kunnen, maar wat als ze wit zijn?? Bovendien heeft nederland zoveel geiten dat er altijd wel een aantal precies op elkaar lijken. Ook zijn er veel rassen die wel tekening hebben, maar waarvan de tekening op elkaar lijkt, denk maar eens aan de kleuren black & tan, lakenvelder en de rassen als wallische zwarthals en afrikaans boerbok.

Vroeger hebben de koeien ook een schets gehad, waar ze precies op werden nagetekend. De eenkleurige koeien kregen toen wel een oormerk. Maar die schetsen werkten niet, dus is men naar de oornummers gegaan.

Voor handelaren zou het weleens voordelen kunnen hebben om dieren te verwisselen, kijk maar naar de ziektestatus. Met het oormerk wordt dat voorkomen.

Ik vind de houdige oormerken ook maar niets, de merken die 5 jaar geleden nog mochten (die kleine gele) die waren altijd handig, daar had ik weinig problemen mee, die dingen van tegenwoordig vind ik écht helemaal niets, veel te groot en het blijft te snel in het gaas haken.

Groetjes Yacente

• carin

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik weet ook niet veel meer dan dit bericht over de knikker.

Ik heb het hele net af gezocht en heb niet meer gevonden.

Zoals ik begrijp willen ze de knikker in laten inslikken en dan schijnd de knikker het dier niet meer te kunnen verlaten.

Ik zie het ook niet zo zitten om een knikker bij mijn geitjes naar binnen te werken.

Ben ook veel te bang dat er wat mis gaat.

Ik denk wel dat ze dit al een tijdje aan het onderzoeken zijn en nu pas met het bericht naar buiten kommen. Dus het zal best veilig wezen voor het dier anders zouden ze dit toch nooit naar buiten brengen.

Oormerken ben ik ook tegen. Vooral de dieren die buiten achter gaas lopen blijven nog wel eens met het oormerk hangen in het gaas. Vaak genoeg gezien dieren met uitgescheurde oren of helemaal dik door de ontsteking van zo'n rottig geel ding.

Groetjes,

Carin