Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geit alleen

• M.knarren

Beste geitenvrienden,

We hebben een moedergeit verloren en haar dochtergeit( van twaalf jaar) staat nu al ruim een jaar alleen in de wei samen met tien kippen.We willen graag gezelschap voor haar erbij.We weten alleen niet wat de beste oplossing is ,een klein geitje erbij,maar wordt dit wel geaccepteerd,of een oudere geit die weerstand kan bieden aan nukkig gedrag.Of doen we haar het meeste plezier om de situatie zo te laten?

Wie kan ons adviseren.

Dank je wel en groetjes

• carin

Ik heb gezien bij een boerderij waar ik toen mijn jonge dwerggeit neer kon zetten met nog een geiten lam dat de oude witte geit toch liever alleen was. Gelukkig trokken de 2 kleine met elkaar op en lieten de oude witte meestal met rust.

Maar deze had wel haar hele leven alleen gestaan en die van jou niet.

Ik zou het gewoon proberen het zijn wel kudde dieren.

Succes groetjes,

Carin

• Marloes

Zoiets heb ik ook: ik had al vier geiten en twee ezels en in december 2002 kwamen daar nog een pleegezel Nikita + geit Sikje bij. Deze (witte melk)geit is ook al een oud beessie en heeft haar leven met de ezel gedeeld. Ze zijn nu bijna een jaar hier en je merkt dat de oude geit liever alleen is, of met haar ezel. De andere geiten proberen wel 'ns wat uit maar Sikje kiest meestal eieren voor haar geld en gaat lekker ergens alleen staan of liggen. sNachts deelt ze een stal met Nikita en dat gaat heel goed.

Een geit is zeker een kuddedier en er wordt altijd aangeraden om meerdere geiten bij elkaar te houden maar de natuur maakt, denk ik, ook wel 'ns uitzondering. Een oude geit weet misschien niet beter?

Misschien kun je inderdaad proberen om er wat geitjes bij te doen, de oude geit kan dan een keuze maken maar is niet gedwongen alleen. SUCCES!

• Anya

Een lammetje doet vaak wonderen, een volwassen geit concurreerd meteen. Voor zo'n oude geit is zo'n klien huppelding misschien wel de oplossing. Ze is vanzelf de baas en hoeft niet voor een plekje te vechten en het jonge ding zal weinig op haar kop krijgen. Ik zie tenminste in onze kudde dat de lammeren van een ander wel op hun kop krijgen maar dat het wel aangepast is aan het tere van het lam.

Succes met je keuze