Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ontwormen

• yacente

Hallo,

Waar ontwormen jullie tegenwoordig mee??

Ik heb besloten om komende woensdag (ontwormdag) weer eens Panacur pillen te gebruiken. De laatste keren heb ik Dectomax gebruikt en daarvoor een aantal malen Cydectine en weer daarvoor Ivomec. Dus ik moet weer eens een andere groep gaan gebruiken, dus dan de Panacur maar weer eens.

Ik ben heel benieuwd waarmee jullie ontwormen.

Groetjes Yacente

• mickey

hallo

ik gebruik ook panacur….al hoe wel ik dit heel lastig vindt om binnen te krijgen (het pillenspuitje is zo lang en ik heb korte vingers dus dat gaat heel lastig)..is er niet een poeder ofzo in omloop voor geiten?????…

• yacente

Hallo,

Cydectine is een vloeibaar middel dat je in de bek kunt spuiten. Dectomax kun je in het vel spuiten en Ivomec ook, maar dat is geen aanrader omdat het ONTZETTEND pijnlijk is voor de geiten. Ik had eens een geit die ik had overgedoseerd (nou ja, mijn vader spoot ze toen nog) en we dachten dat die dood ging, zoveel rare sprongen maakte ze. Na een kwartier ging ze liggen van de pijn en na een uur was ze pas weer rustig. Sindsdien heb ik het nooit meer gebruikt bij de geiten.

Het beste kun je af en toe afwisselen, als je steeds hetzelfde middel gebruikt, kunnen de geiten de wormen resistent worden, dat wil zeggen dat ze niet meer dood gaan van het ontwormmiddel.

Wat je ook kunt proberen is de pil gewoon in de bek stoppen, bek dicht houden en even laten slikken (zorg ervoor dat ze wel kunnen ademen door hun neus) en daarna een handje brokjes geven. De helft gaf ik op die manier hun panacur tabletjes en dat werkte uitstekend, bij de andere helft had ik wel een pillenschieter nodig. Ik heb benieuwd hoe het woensdag gaat……………….

Groetjes Yacente

• Anya

Hai Yacente,

Wij gebruiken ook Panacur (vloeibaar, dat kan omdat we een grote koppel hebben) en ook ivomec.

Groetjes Anya

• mickey

de dierenarts vertelde mij dat ik mijn geiten niet vaak hoefde te ontwormen omdat ze op een schone wei staan (geen andere dieren hebben gelopen) aar ik ontworm ze voor de zekerheid toch…want je kunt niet voorzichtig genoeg zijn

• H.Brouwers

hallo Yacenta, wij hebben altijd problemen met de ontworm pillen voor onze 2 geiten en onze 2 schaapjes.

Ik ben al een tijdje bezig om een pasta te zoeken maar zonder resultaat.

Weet jij hoe ik hieraan kan komen?

groeten van Hennie.

• Marloes

Ik geef de tabletjes altijd in een stukje brood. Wle vers brood zodat je het tabletje in een bolletje (brood) kunt doen, dit gaat bij 4 van de 5 geiten geheel probleemloos. Eentje schijnt het áltijd door te hebben dus haar moet ik inderdaad even helpen, bekje dichthouden, laten slikken en klaar.

Alleen … wist ik niet dat je af moest wisselen want ik haal ze altijd bij de plaatselijke Boerenbond-winkel en daar hebben ze maar 1 soort. De d'arts heeft hier volgens mij dezelfde, alleen zijn ze daar duurder!

Ik ontworm de geitjes om de 6 mnd, dat is toch OK??