Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

schijnzwangerschap bij melkgeiten

• Jan

Ik heb een melkgeit, Nora, die vorig jaar gejongd heeft. Een van de lammetjes is nog steeds bij haar, maar ondertussen meer dan een jaar oud en dus al lang gestopt met zogen. Sinds vorige maand geeft Nora echter terug melk. Ik heb de dierenarts erbij gehaald, omdat ik aanvankelijk dacht dat de uier ontstoken was (één speen was hard opgezwollen). De diagnose van de dierenarts was echter: schijnzwangerschap. Ze wou Nora hiervoor inspuiten, zodat de melkproduktie stopt. Voorlopig heb ik de boot afgehouden, en probeer ik Nora te melken. Toch zou deze toestand gevaarlijk kunnen zijn, zo waarschuwde de dierenarts, omdat er in de baarmoeder iets zou kunnen springen. Is er iemand die dit verschijnsel kent, en kan inschatten of ik niet beter de spuit laat zetten? Of zijn er alternatieven?

• carin

Iedergeval moet je het dier niet melken anders stimuleer je de melkgift en gaat ze meer melk geven.

Ik ken het verschijnsel wel maar, weet verder niet wat je er aan kunt doen. Vaak gaat dit van zelf weer weg.

• Johan

Om een schijndracht te beeindigen kun je het beste een prostaglandine injectie geven. Tijdens een schijnzwangerschap vormt zich in de baarmoeder soms wel 10 l. steriele vloeistof wat slepende melkziekte tot gevolg kan hebben als gevolg van te weinig capaciteit om voer op te nemen. Het vocht zit immers in de weg. Ik vind het altijd het beste om de geit dan te gaan melken waardoor ze overtollig lichaamsgewicht verliezen.

Vrgr. Johan.

• Jan

Dank voor beide reakties, maar ze zijn wel bijna elkaars tegengestelde: melken of juist niet? Gaat het vanzelf weer weg of toch injecteren?

• wendy addink

Onze geit heeft dit ook maar met een extra probleem ze heeft nog nooit gejongd.

Advies van de dierenarts om niet te melken ,kijken of het verdwijnt. En ook omdat je met het melken de productie stimuleerd.Na 2 weken was een tepel weer droog maar de andere nog zeker niet. Advies dierenarts eenmalig melken en mintzalf erop. Dit moet ervoor gaan zorgen dat de uier inslinkt waardoor de melkproductie moet stoppen.

Mogelijk is er ook nog een kans dat er een sabbelaar (andere geit of de geit zelf) aanzit en het steeds leegdrinkt. Dat is bij ons dus waarschijnlijk wel het geval. Deze creme moet er dan ook voor zorgen dat dit niet meer gebeurd omdat het vies is.

Groetjes wendy