Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verzwakt lammetje

• caro

Gistermiddag beviel mijn geit van twee lammetjes. Ik heb een lading stro in het onverwarmde hok gelegd en het leek goed te gaan.

Tot vanmiddag echter: een van de twee is volkomen verzwakt en op sterven na dood.

We hebben hem net bij de kachel binnen gelegd en wat suikerwater proberen te voeren. De kinderen gaan proberen om de nogal schuwe moeder te melken maar ik ben bang dat het niet zal helpen.

De ander is nog wel gezond maar moet ik die nu ook binnen halen voor het te laat is?

Als iemand tips of advies heeft: heel erg graag!

• yacente

Hallo,

Je moet het jong heel veel biest geven!!!!!!!!!!!! De moeder moet dus worden gemolken. Zo snel mogelijk. Desnoods zet je de moeder vast en als het echt nodig is, ook aan de achterpoten vastbinden (klinkt als een dierenbeul, maar dit is de enige manier om het lam in leven te houden).

Als je de moeder écht niet kunt melken, dan kun je naar een boer gaan en vragen naar koeienbiest, maar dit is veel minder goed voor het lam.

Waarschijnlijk gaat dit lam het niet halen, maar de volgende keer kun je zorgen dat het lam biest krijgt. Als je er niet helemaal zeker van bent, kun je de geit uitmelken en het lam met de hand wat geven. Een dier dat geen biest heeft gehad, heeft nauwelijks overlevingskans (dat zegt mijn vader altijd over onze kalveren).

Succes in ieder geval met het lam.

Groetjes Yacente

• caro

Bedankt voor je antwoord.

Biest hebben ze gelukkig al gehad want ze zijn gistermiddag geboren en hebben daarna meerdere malen gedronken. Vannacht is het echter fout gegaan.

De sterkste lijkt wat op te knappen, de ander gaat zeer waarschijnlijk dood ben ik bang. Ik ga de moeder wel proberen te melken want voor haar is het zo ook niets met een volle uier.

Ik neem aan dat ze elke twee uur voeding moeten hebben maar ik heb geen idee hoeveel lammetjes per keer drinken?

• Louisa

Had je er niet gewoon direct de dierenarts bij moeten halen…:?

Groet,Louisa

p.s.overigens is biest ook kunstmatig te koop(bij Welkoop bijv.)

• yacente

Hallo,

De beste biest is natuurlijk biest van de eigen moeder. Lammeren mogen in het begin onbeperkt drinken, meestal drinken ze dan niet zoveel, maar probeer er zoveel mogelijk in te krijgen. Ik had vorig jaar een bokje met hersenvliesontsteking, die heb ik ook heel veel te drinken aangeboden, maar hij wilde nooit meer dan een kwart flesje hebben (klein babyflesje had ik). Mijn moeder heeft hem toen heel veel gegeven. Hij heeft het uiteindelijk wel gehaald, gelukkig.

Voor de moeder is het inderdaad belangrijk dat de druk van het uier afgaat. Ik melk ze meestal niet uit, maar haal alleen de druk van het uier af. Na het spenen is dat ook makkelijk, want dan gaat ze minder melk geven.

Succes met de lammeren.

Groetjes Yacente

• Anya

Hallo Caro,

Hoe is het nu uiteindelijk met de lammeren afgelopen?

Groetjes Anya