hallO!
Het lijkt mij echt waardeloos om geitjes aan een touw te zetten, levenslang!!
Ik zou sowieso 'ns navragen wat de buurt er van vindt want je krijgt toch te maken met mest, mekkeren en zulk soort dingen. Het zou vervelend zijn als je net gehecht bent aan je huisdieren en de buurt begint te “mekkeren” …
Zomers hebben geitjes infeite genoeg aan het gras dat in de wei staat maarja, in een stad zal weinig wei zijn?! In de winter voer je ze bij met geiten-brokjes en wat hooi. Ze lusten heus wel groente-afval maar het lijkt mij niet zinvol om ze alles te geven wat over is van jouw avondeten.
(wortel-loof, gedroogd brood, een stukje appel etc. kan geen kwaad)
Er moet een hokje zijn waar ze in kunnen schuilen bij regen en kou, ze hebben echt een hekel aan regen. Qua ondergrond kun je stro gebruiken of wat houtkrullen. Zorg dat er altijd vers water is!
Geiten rennen, klimmen en springen graag dus er moet ruimte genoeg zijn, de omheining moet hoog & stevig zijn en een “klimrek” is ook welkom.
Ontwormen is niet duur, wel noodzakelijk, zo'n 2-3 x per jaar. De tabletjes koop je bij de dierenarts en kosten nog geen euro p/stuk.
Je hoeft geen vergunnig te hebben als je 'n paar geitjes neemt maar je bent wel verplicht ze te laten chippen/registreren. Hier zijn wel kosten aan verbonden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Het lijkt me vrij lastig om geitjes te houden in een stad maar ik ken je woon-situatie niet. Als je een stukje tuin gaat inzaaien speciaal voor de geitjes, zaai dan in met weide/grasland-zaad, geen tuin-gras!!
En neem er altijd 2 of 3, een geit wil ook gezelschap.
succes
mrloes