Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verzorging geit

  • minke van ingen

    Hallo allemaal,

    Ik woon in Istrië (Kroatië) en bij ons huis hebben we iets minder dan 1 ha grasland. Aangezien we geen trekker kunnen bekostigen en het gras ons welhaast boven het hoofd groeit, dacht ik erover twee geiten te nemen om het gras (en opslag) kort te houden. Over een stal kunnen we beschikken. Ik wil voornamelijk graag weten of een geit, naast dus het gras dat ze dagelijks kan eten, nog ander voer nodig heeft. Hooi lees ik overal en hoeveel dan als ze de hele dag buiten grazen. Ik weet zeker dat mijn buren hun geiten geen brokken voeren (misschien Hollandse luxe??) of kan een geit echt niet zonder? Kortom; uiteraard wil ik graag goed voor mijn huisdieren zorgen en iedereen hier vertelt me dat geiten relatief gemakkelijk te verzorgen zijn, maar ik zou het verschrikkelijk vinden als ik fouten maak. Wie helpt me aan de ‘basics’ voor het houden van geiten?

    Groet en alvast bedankt,

    Minke

    www.plust.nl/istrie

  • yacente

    Hallo,

    Het beste kun je jouw geiten (als je ze gaat kopen) onbeperkt hooi aanbieden, maar waarschijnlijk zullen ze het niet veel eten. Op zich kunnen ze alle voedingsstoffen die ze nodig hebben uit het gras halen, maar als je ze alleen gras geeft kunnen ze diarree krijgen (het voedsel is te ‘snel’), je zou ze daarnaast ook stro kunnen geven (in plaats van hooi).

    Brokjes hebben ze niet nodig, behalve als je echt iets van ze vraagt (als ze jongen krijgen, als je ze melkt of als je ze voor de wagen hebt en zwaar moeten trekken). Je hoeft ze dan nog niet veel bij te voeren (ong. 100-200 gram op een dag is genoeg, als je ze niet melkt, want dan moeten ze meer hebben om hoge productie te krijgen en te houden).

    Ook kun je geiten bladeren en takken bijvoeren, je moet er dan wel zeker van zijn dat die niet giftig zijn. Ze vinden dit heel erg lekker.

    Veel succes.

    Groetjes Yacente