Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wormen

  • Tonnie

    Ik ben in het bezit van 2 dwerggeitjes. Pas geleden ontdekte ik dat er in de emmer waar ze altijd uit drinken een paar wormen zaten. De emmer heb ik verwisseld en gereinigd, maar een paar dagen later had ik het weer. Ik vind het vreemd dat er alleen wormen in het water zitten en verder geen poep of zo. Graag een reactie hierop.

  • carin

    Hoi Tonnie,

    Waar staat de emmer? buiten/binnen.

    Wat voor wormen waren het? hoe zagen ze er uit?

    Meestal als een dier last heeft van wormen is hij ook aan de diaree.

  • Tonnie

    Hallo Carin, Bedankt voor je reactie. Ik heb de emmer altijd buiten tegen de houten wand van het geitenhok staan. Toen ik voor het eerst wormen erin ontdekte, dacht ik dat het wormen uit de grond waren. Zo zien ze er namelijk ook uit.(ongeveer vijf cm lang en een beetje rozeachtig, maar wel heel dun) Meteen daarna heb ik een schone emmer een paar meter verderop in het weiland gezet, maar een tijdje later was het weer raak. Nu staat er al enkele dagen een tweede emmer vlakbij de eerste, maar wel buiten de omheining. Maar ja, sindsdien heb ik geen worm meer gezien. De geiten zijn niet aan de diaree en ze hebben van de zomer nog een spuit gehad tegen wormen. Het kan natuurlijk zijn dat ze vanuit de grond in de emmer kruipen, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. groeten tonnie

  • yacente

    Hallo,

    Ontworm je jouw geiten weleens met een ander middel als normaal. Misschien hebben ze inderdaad wormen. Het kan zijn dat ze resistent zijn tegen het wormmiddel dat je hebt gebruikt. Dan kun je ze nog altijd zo goed ontwormen, maar dan helpt het niet.

    Ik heb dat ook gehad, ik had resistentie tegen cydectine, ik heb nu dectomax gebruikt. Dus misschien moet je dat ook eens proberen. Want er is niet frustrerender dan geiten die wormen hebben, terwijl je ze zo goed verzorgt!!

    Groetjes Yacente

  • Tonnie

    De geitjes hebben van de zomer een spuitje ( werkt beter dan een pilletje, schijnt het?) gehad. Welke weet ik niet. Hoe ziet zo'n worm er eigenlijk uit? Of zit daar ook nog verschil in?

  • yacente

    Hallo,

    Er zijn een heleboel verschillende wormen, ik ken ze ook lang niet allemaal. Misschien kun je het opzoeken op internet. Op de verpakking staat altijd tegen welke wormen ze zijn.

    Misschien kun je de dierenarts om hulp vragen, die kan je ook helpen een ontwormingsschema samen te stellen.

    Groetjes Yacente

  • carin

    Hoi Tonnie,

    Ik heb tijdje een jonge kraai gehad. Altijd als hij eten kreeg of vond spoelde hij dat om in zij waterbak. Dat deed hij dus ook met gevonden wormen en insecten.

    Dus mischien een vogel die dat doet mischien erg vergezocht.

    Maar je vertelde dat er geen ontlasting in de emmmer ligt dus lijkt mij het dat er op een andere manier wormen in komen.

    groetjes carin