Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geiten keutels

  • Shimia

    De dwergeit lammeren van mijn buurman keutelen eigenlijk hetzelfde als een hond, dus geen losse droge keutels net als bij mijn geitjes maar een lange drol. Hij heeft deze lammeren nu 1 week en ze schijnen geent (griepspuit ofzo) en ontwormt te zijn bij de handelaar, verder zijn ze wel speels en eten ze normaal, in de mest zijn geen eitjes of wormen te ontdekken, ook de omgang met mijn geiten is goed. Wat kan dit zijn en hoe te handelen.

  • carin

    Hoe oud zijn de lammeren?

    krijgen ze nog melk?

    Wat voor voer krijgen ze te eten?

    Als ik het goed begrijp komen ze ergens anders vandaan.

    Dan kan het mischien ook stress wezen van de verhuizing en de nieuwe omgeving.

  • Shimia

    Nee krijgen geen melk meer zijn al (ik denk zo'n 3 tot 6 maanden oud) krijgen een heel klein beetje mais, en vers gras in de wei en een beetje geitenbrok. Geef verder raad indien mogelijk.

  • Janine

    Ik geef nieuwe geitjes altijd eerst een paar dagen alleen hooi (afgezien van het gras wat ze in de wei eten). Door de stress van het vervoeren/verhuizen gaan ze vaak wat dunner (dus in 1 keutel) poepen en door het hooi wordt alles weer rustig van binnen. Mochten ze echt aan de “dunne” gaan dan geef ik ze meestal wat eikenblad, dan is het meestal zo weer over. Misschien een goeie tip. Veel plezier met de jonge geitjes verder.

  • Yacente

    Hallo,

    Ik zou zorgen dat er ALTIJD vers hooi is. Hooi zorgt voor meer structuur dan vers gras, waardoor ze betere keutels krijgen.

    Verder moet je ze niet teveel brokjes geven.

    Groetjes Yacente

  • carin

    Zoal Yacente als zegt ze hebben ook wat hooi nodig.

    Wat soms helpt bij diaree. Een emmer met heet water vullen een pluk hooi er 24 uur in laten trekken. Dan de hooi er uit halen en het water (lijkt net op thee) laten drinken door de lammeren en niks anders er bij geven dan alleen hooi.

    Bij mijn geiten heb het toen wel geholpen.

    Succes met de lammeren.

    Groetjes Carin

  • Bernard Maes

    hallo

    ik denk dat het voornamelijk komt van niet zozeer de brokjes maar ook nog eens de mais erbij, mais zijn namelijk bevatten van nature olie

    Natuurlijk altijd hooi geven

    succes Bernard