Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kruisingen

  • Erik Wouters

    Wordener binnen de (melk)geitenfokkerij rassen gekruist? Zo ja;Welke rassen?

  • Esther

    Hallo Erik,

    Het zou leuk zijn als er op jouw vraag een melkgeitenhouder zou reageren, omdat die je ook kan vertellen wat de resultaten van bepaalde kruisingen zijn.

    Regelmatig worden er geiten gekruist met nubische geiten, omdat nubische geiten gemiddeld een hoger vet en eiwitpercentage in de melk hebben. Deze kruislingen moet je wel weer terugkruisen met het oorspronkelijke ras. Zou je namelijk een kruisling weer met een nubische kruisen, dan gaat het effect verloren.

    Regelmatig verkoop ik namelijk nubische bokjes aan melkgeitenbedrijven.

    Groetjes Esther(en succes met het kruisen)

  • yacente

    Hallo,

    Bij mij in de klas zit een jongen waar ze ook melkgeiten hebben. Ze kruisen de melkgeiten waarvan ze geen jongen willen aanhouden met een afrikaanse boerbok. (dit doen ze voor de eerste maal, ik heb nu een paar jaar boergeiten en ik denk dat dit nog veel problemen met lammeren zal opleveren). De lammeren van deze geiten zijn zwaarder, dus beter voor de slacht.

    Groetjes Yacente

  • carin

    Hoi Erik,

    Ik heb stage gelopen op een melkgeiten bedrijf daar kruisde ze de melkgeiten en witte geiten het meeste met nubische geiten voor hogere gehaltes maar ook kruisde ze met Alpine geit, toggeburger en NL bonte geit ook voor betere gehaltes maar, de wittegeit en melkgeit geven het meeste melk.

    groetjes,

    Carin

  • ton

    Hallo Erik,

    Ik ken een aantal geitenbedrijven waar kruisingen worden toegepast. Daar worden veelal de boerbok maar ook de nubische bok ingezet. Er zijn meer mogelijkheden denkbaar. Het gaat erom welk fokdoel je beoogt. Wil je zwaardere lammeren? Of wil je middels kruising de soort die jij houdt verbeteren? Welk soort geiten heb je?