Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lammetje mag niet drinken bij de mama en wil fles niet

  • delphine

    hallo,

    hier even ten einde raad

    ons lammetje bokje is deze morgen geboren

    mama zorgt er goed voor behalve dat ze het niet toe laat dat hij drinkt

    aan de uier , nu heb ik achter biestemelk gegaan maar ze wil de flessen niet

    heeft iemand tips????

  • Klaske

    Weet je zeker dat ze het niet laat drinken? Soms zien we het gewoon niet.

    Zolang het lam levendig is en nog met zijn moeder meeloopt zal het wel goed gaan.

    Maar je kunt proberen om mamageit klem te zetten en haar zodoende te dwingen het lam te laten drinken.

    Ik leg ze soms wel plat op de grond, ga er dwars overheen zitten en dan de kleine aan de tepel brengen.

    Spuit de melk in het mondje en kijk of hij dan wil pakken.

    Wil je toch overstappen op de fles wees dan geduldig. Ook dit moet de kleine even doorkrijgen.

    Gewoon blijven proberen. Meestal lukt het uiteindelijk wel.

    Succes ermee!

    Groetjes Klaske

  • delphine

    ik ga mij keer probberen dwars over de geit te zetten

    kheb flesjes biestmelk gegeven en nu kunstvoeding maar gaat moeilijk

    ikzelf heb baby van maand dus tis super druk precies of ik heb een tweeling

    ik heb deze nacht ook 2voedingen gaan geven ik weet niet of dit echt moet snachts?

  • Klaske

    Nee hoor, ik heb nooit 's nachts gevoedt bij lammeren.

    En ik kan me voorstellen dat je het zo wel erg druk hebt met al die mondjes die gevoedt moeten worden!

    Heel veel sterkte ermee;)

  • delphine

    hallo

    deze avond mag het veulen precies er aan komen

    maar hij drinkt nog geen minuut soms nog geen 30 sec

    maar ik heb ze proberen melken en ik krijg daar niks uit natuurlijk krijgt lam ernormaal meer uit

    dan dat je met de hand haar probeert te kolven

    wat zou ik nu doen haar haar laatste voeding geven of niet of haar blijven bij haar moeder laten stimulerne door nu geen eten te geven

    en hoe doen mensen dat die moeten gaan werkne? ik kan precies mijn huis niet uit voor halve dag of voor hele dag omdat ik ze nu toch om de 3 uur moet voederen

    heb je daar raad bij?

  • Klaske

    Ik zou inderdaad niet teveel bijvoeren. Als hij wat hongerig is dan zal hij meer zoeken bij zijn mama

    En als de moeder het lam laat drinken dan is dat altijd beter (en gemakkelijker voor jezelf :)-D ).

    En het drinken gaat altijd heel snel hoor. 30 seconden is echt genoeg.

    Want als haar melkproduktie goed op gang is zal ze veel vaker voeden dan dat wij een flesje zouden geven.

    Hier is een voerschema voor lammeren. Zoals je ziet drinkt het lam nu zo'n 50 ml per keer.

    Stel dat zij zelf 2x zo vaak voedt dan is dat 25 ml per keer, dat zijn maar 2 of 3 slokken voor de kleine.

    Dus als hij flink met zijn kop tegen de uier stoot en je ziet hem dan een paar slokken nemen dan denk ik dat hij genoeg binnenkrijgt.

    Dan zou ik toch terughoudend zijn met het geven van flessen maar het even aankijken of alles vanzelf goed gaat.

    Dat scheelt je een hoop extra werk.

    Groetjes Klaske

    Voerschema voor de opfok van lammeren.

    Belangrijk:

    •Zorg dat het lam de eerste dag biest binnen krijgt.

    •Wordt het lam verstoten door de ooi, hou de ooi dan vast en probeer het lam een aantal keer per dag te laten drinken. Zet het lam apart van de ooi anders kan de ooi het lam doodstoten.

    •Biest is ook in poedervorm te krijgen.

    •Het wennen van een lam aan het drinken uit een fles heeft de eerste keren wat doorzettingsvermogen nodig.

    •Het kan zijn dat het lam maar weinig drinkt de eerste dagen.

    •Drinktemperatuur ongeveer 40 graden celcius (vooral in het de eerste weken belangrijk), oplossen in ongeveer 65 graden celcius.

    •De lammeren hebben vanaf de eerste dag goed hooi en fris water nodig.

    •Zorg bij verhoging van de melkgift voor geleidelijke overgangen.

    Mengverhouding 1 deel, 5 delen water.

    •Dag 1, 50 ml 6 keer per dag biest

    •Dag 2 t/m 4 50 ml 6 keer per dag

    •Dag 5 t/m 10 90 ml 5 keer per dag

    •Dag 11 t/m 15 300 ml 3 keer per dag

    •Dag 16 t/m 21 600 ml 2 keer per dag

    •Week 4 600 ml 2 keer per dag

    •Week 5 800 ml 2 keer per dag hierna afbouwen

    •Week 6 500 ml 2 keer per dag

    •Week 7 500 ml 1 keer per dag.

  • delphine

    ok , ik ga heb hem van daag al 2 keer melk gegeven

    keer 40 cc en keer 35 cc heeft hij gedronkn want hij tis nog altijd sukkelen met die fles

    hij is sinds gisteren 230gram ongeveer bij

    hij weegt nu 2kg280gram

    was vanacht 50cc bijgekomen sinds gisterenavond voor zijn laatste fleske had ik hem gewogen

    als ik probeer bij de moeder krijg ik er wel nog geen melk uit

    groetjes bedankt voor al de uitleg