Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

amputatie uiers

  • jantien

    Morgenochtend wordt bij onze dwerggeit Pino de uiers verwijderd.

    Ze heeft al jaren last van haar hormonen en schijnzwangerschappen waartegen dus niets hielp en nu werd het zo erg dat ze er een ontsteking bijkreeg en de uiers bijkans op de grond hingen.

    Ik kan op internet er eigenlijk niets over terug vinden.

    Weet iemand hier misschien wat meer over te vertellen?

    Dan hoor ik dat heel graag.

    Groet Jantien

  • ine

    Jantien,

    ik heb hiermee ook geen ervaring en nauwelijks van gehoord, maar ik zal ook heteens navragen bij mensen, die geiten houden of er meer over kunnen weten.

    Ik wens je toe, dat de operatie succesvol verloopt en de geit weer goed opknapt.

    ine

  • jantien

    Dank je wel Ine.

    Operatie is zeer succesvol verlopen en ze is erg goed aan het opknappen.

    Over 8 dagen mogen de hechtingen eruit en kan ze weer tussen de andere dieren zonder die bungelende uiers!

    Helaas verder geen info gevonden..

  • ine

    Jantien,

    gelukkig, dat alles goed is verlopen. Ik zoek nog mee naar info!

    groeten, ine

  • ine

    Jantien,

    Volgende informatie verzameld:

    Amputatie van de uiers gebeurt wel meer, meestal naar aanleiding van ontstekingen en zogenaamde “blauwuier”.

    Soms wordt alleen 1 speen geamputeerd, als die beschadigd is.

    Hoewel het ook bij rundvee wel voorkomt, wordt daar meestal om economische redenen niet vaak voor gekozen.

    Voor melkvee is het al geen optie en voor vleesvee ook niet zo interessant blijkbaar.

    Blijven vaak over de hobby-houders van runderen, geiten en schapen.

    Hopelijk heeft de operatie bij jouw geitje in ieder geval goede resultaten opgeleverd.

    groeten, ine

  • jantien

    Hoi Ine,

    wilde je nog even laten weten dat het met Pino uitstekend gaat!

    Ze knapte na de operatie erg snel op, moest nadat de hechtingen waren verwijderd nog even met spoed weer terug naar DA omdat buik nog niet helemaal gedicht was (stond natuurlijk ook erg veel spanning op)

    Paar hechtingen opnieuw erin en nu is ze weer een hele dame die vrolijk het weiland rondhuppelt met de anderen en het liefst met de grote bruine brahmahaan loopt, waar ze al jaren hopeloos verliefd op is :-)

    Erg jammer wel dat mijn eerste DA mij liet weten op mijn vraag of de uiers niet verwijderd konden worden dat dat absoluut niet kon.

    Mijn huidige DA stelde het zelf voor en daarvoor ben ik (en Pino) ze nog steeds erg dankbaar!

    Pino had dus eigenlijk niet zo lang door hoeven lopen…

    Bedankt dat je met me mee hebt gezocht naar info!

    Groetjes Jantien

  • ine-kar

    Jantien,

    Fijn om te lezen, dat het nu weer zo goed gaat met Pino.

    Je doet het toch voor haar welzijn.

    Daarom is het ook fijn om daarin een kleine bijdrage te kunnen leveren door mee te denken en te zoeken.

    groet, ine

  • Geys Michèle

    Hallo,

    Ik weet me geen raad meer met één van mijn geiten.

    Ze is ongeveer 6 jaar oud, en sinds vorig jaar zijn haar uiers gezwollen. Van nature uit had ze een zeer zacht karakter, was aaibaar en lief, nu komt ze me wegduwen en klopt ze met haar hoofd (horens) als ik haar terrein binnenkom. Ze breekt alles af wat ze kan. Ze is ook agressief tegenover mijn tweede geit, die even oud is. Geen van beiden werd ooit gedekt, omdat ik hiervoor te weinig plaats heb.

    De dierenarts is een paar maal geweest, heeft een product in haar uiers gespoten, maar dit heeft niet echt geholpen. Hij zei me ook van ze 24 of 48 uur op te sluiten zonder eten en drinken. Het resultaat is dat ze nog stouter is, en haar deur van haar hok heeft afgebroken en de hele buurt bijeen heeft gemekkerd.

    Ik heb gelezen dat bij uw geitje de uiersz verwijdert werden ?

    Bestaat er niet zoiets als hormoontherapie voor geiten, of een homeopatische behandeling voor geiten, of om het even wat anders, dat zou kunnen helpen ?

    Bedankt.

    Geys Michèle

    Triohofstraat 8

    185O Grimbergen

    België

  • jantien63

    Hallo Michèle,

    ik lees je berichtje nu pas..

    Wat zei de dierenarts dat het kon zijn?

    Ben er eigenlijk dit jaar pas achter gekomen dat het euvel waar Pino aan leed pseudolactatie heet, door iemand die er een proefschrift over schreef.

    Wat bij jouw geit er aan te doen zou ik je echt niet mee kunnen helpen.

    Ik was al lang blij dat mijn dierenarts onze Pino zo goed kon helpen.

    Vraag anders eens bij een tweede dierenarts wat te doen?

  • mirjam van tol

    Hallo wat ben ik blij om dit te lezen.

    Onze boerenlandgeit heeft exact hetzelfde/ We dwepen al een half jaar met haar en zijn inmiddels toe aan DA nummer 3. En dus ook zeer teleurgesteld in de bekendheid over dit onderwerp en kennis en wetenschap hierover bij DA.

    Er is geen ervaring en deskundigheid op dit gebied. En dan gaat het vooral om hobbygeiten denk ik. Economisch gezien en voor bedrijven is dit niet te doen. Meestal worden ze daar ook altijd zwanger ook. Die van ons is ongeveer 8 jaar en heeft nooit lammeren gehad, daar hebben ook wij geen plek voor. wat opmerkelijk is, is dat het bij haar is begonnen, toen we ook een schaap en potlam aan onze kleine veestapel met al twee dwerggeiten ttoegoegde Wij zijn inmiddels ook al 600 euro verder.. zonder resultaat. En het allerergste daarvan ook dat het onze geit nog steeds lijdt van die zware uiers. Ze hangen praktisch op de grond. Is chagrijnig, bokt met haar hoofd tegen bomen en soms tegen ons ook agressief enzovoorts. We hebben zo met haar te doen.

    Ik las vandaag toevallig ook over dat onderzoek en degene die daar een proefschrift over gaat schrijven bij de UU. En dat is dus ook echt nodig als ik ook jullie verhalen lees.

    Morgen wordt ze geopereerd en ik vind het zo spannend omdat daar ook een risico aan zit. Enorme bloedvaten en bij complicaties ze alleen daardoor al ook kan doodbloeden. Wij zijn ook zo gesteld op onze Miep en ze verdient het ook zo om nog een kans te krijgen. En als het niet goed gaat, hebben we er dan ook alles aangedaan. En zelfs misschien al eerder moeten doen…

    Groet,

    Mirjam