Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

waarmee inzaaien geitenweide?

  • nico

    Hallo allemaal

    Wij krijgen over een paar maanden twee dwerggeitjes. Nu zijn we de geitenweide aan het omspitten omdat we wel willen dat ze wat lekkers te snoepen hebben. Nu komt net de buurman naar me toe en die zegt dat vers gras gif is voor geiten en dat dit gras minimaal een half jaar oud moet zijn voor zij het kunnen eten. Dit is toch onzin hoop ik?

    Kunnen jullie misschien ook vertellen waarmee we het beste gras kunnen zaaien. Gewoon gras voor speelgazon hebben we nu staan maar ik vraag me af of hier wel genoeg voeding voor hen inzit?

    groeten Nico

  • popke

    Een weidemengsel inzaaien. Hebben ze misschien in kleinverpakking bij de BoerenBond.

    En ik moet toegeven dat ik je buurman niet helemaal ongelijk geef. Als je geiten namelijk de hele dag door alleen maar heel jong gras eten, gaan ze aan de diarree.

    Je kunt ze misschien in het begin een paar uur per dag buiten in de wei laten (wel pas als het gras al een centimeter of tien hoog is minimaal), en ze verder hooi bijvoeren. Je kunt ze dan geleidelijk langer in de wei laten.

  • ine

    Nico,

    Als er in jouw omgeving veeboeren wonen, vraag hen dan of je wat graszaad kopen kunt. Je hebt dan een goed weidemengsel.

    Na het inzaaien zal het gras niet ineens zo overvloedig staan, dat je geitjes er te veel van kunnen eten.

    Het probleem zit ook niet in de leeftijd van het gras, maar in de samenstelling.

    Jong gras heeft een hoog eiwitgehalte en als o.a. geiten daarvan te veel binnenkrijgen, dan levert dat problemen op.

    In het voorjaar altijd de weidegang dus opbouwen. Als de geitjes in de winter ook buiten gaan is de overgang al minder groot.

    Je kunt het ook zien als de geitjes te veel eiwitten binnenkrijgen en niet kunnen verwerken. Ze krijgen dan vochtophoping in de onderkaak en keel. Deze worden dik.

    Laat het zover beter niet komen!

    Succes,

    ine

  • nico

    Dag Popke en Ine

    Heel erg bedankt voor jullie hulp. We hebben gelijk als een gek de geitenweide omgespit en ja het goede zaad zit erin. En nu……. groeien maar.

    Als de geitjes er zijn laat ik ze rustig wennen. Ik hoop dat het meevalt want ze snoepen nu ook van het gras in hun huidige weide.

    groeten Nico

  • ine

    Nico,

    als ze nu al gewend zijn aan jong gras in het voorjaar, dan zul je niet veel problemen hoeven te verwachten.

    Veel plezier met de geitjes,

    ine

  • BerrieBoerenvee

    Boerenvee, hét vakblad voor de (hobby)boer, verkoopt nu graszaad, speciaal voor inzaaien van schapen en geitenweides.

    Schapen, geiten, alpacaas herten en andere kleine herkauwers hebben eigen wensen voor hun groene maaltijd. Deze kleinere herkauwers hebben behoefte aan kort gras dat niet te eiwitrijk is. De botanische samenstelling van een weide dient afgestemd te zijn op de voerbehoefte en het graasgedrag van kleine herkauwers. De grassen in Boerenvee Kleine Herkauwers zijn smakelijk, hebben een laag eiwitgehalte, een goede verteerbaarheid en een hoge structuurwaarde.

    Een weide met Boerenvee Kleine Herkauwer is geschikt voor begrazing, maar ook om te maaien en te verwerken tot hooi en kuilvoer voor de winter.