Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Paard met geit

  • Marjan

    Van mijn dierenarts heb ik het advies gekregen om een geit als gezelschap voor mijn paard aan te schaffen aangezien deze een luchtzuiger is waardoor hij soms koliekachtige klachten heeft. Het gezelschap van een geitje zou deze problemen op kunnen lossen (hij is nu alleen). Ik heb niet veel ervaring met geiten dus ben op zoek naar informatie / tips / adviezen. Wie kan mij hierbij helpen?

  • Esmeralda

    Hoi!

    Nou, ik heb wel ervaring met geiten en paarden hoor! Afgelopen maart heb ik mijn jaarling gekocht en heb er ook gelijk een geit bij genomen van dezelfde leeftijd. Hartstikke leuk en ze zijn niet meer van elkaar weg te slaan, haha!

    Wat wel belangrijk is:

    -is je paard een hengst/ruin of merrie:

    hengst: wordt lastiger, want die zijn toch wat meer aan het spelen, ook in de stal en wat voor hem spelend bijten is, kan voor de geit fataal zijn.

    Ruin: prima combinatie, maar laat ze langzaam aan elkaar wennen door enkele uurtjes bij elkaar in de stal te laten staan onder toezicht

    Merrie: ligt er een beetje aan wat voor merrie het is, je hebt merries die heel erg op hun territorium zijn, andere weer juist niet, dus dat moet je net als bij de ruin rustig opbouwen.

    -neem een grote geit. Kleintjes zijn erg kwetsbaar.

    -als je een bokje neemt, dan een gecastreerde, anders gaat hij stinken. (geurklieren)

    -zorg voor een geit zonder hoorns

    -denk er goed overna bij de aanschaf van een geit, want er komt veel bij kijken….lees er veel over op internet hoe met een geit om te gaan, wat ze moeten eten, geiten zijn gezelschapdieren, dus ééntje is eigenlijk niet zo goed (ik heb er ook eentje, maar ik moet haar echt véél aandacht geven, anders verpietert ze en kan ze doodgaan). Je moet haar kunnen borstelen, hoefjes kappen, wormenkuur geven, ziektes herkennen, mee kunnen laten lopen aan een riempje en ze moet natuurlijk op het erf blijven vna de stal. Zindelijk maken is ook wel handig, want die van mij poept en plast nog overal en dat is niet zo grappig voor andere mensen en je loopt zelf meer achter de geit aan te hollen zo dan achter je paard…haha!

    -daarnaast moet ze ook wennen aan veel mensen, honden en andere paarden, dus een geit die al wat gewend is zou ook makkelijk zijn.

    Toen ik mijn geitje kreeg had ik er nog geen verstand van, eigenlijk dus niet erg juist voor de aanschaf van een dier. Ik heb mezelf alles aangeleerd via internet, boeken en gewoon eens bij mensen aangebeld die ook geitjes hadden. Ik moet wel zeggen, dat ik meer zorgen om mijn geit heb gehad het afgelopen jaar, dan om mijn paard….kijk, bij paarden weet je na zoveel jaar wel wat goed en niet goed is, maar bij een geit wist ik dat dus niet. Ze was geschopt door een pony en liep kreupel, waardoor ze een gewrichtsontsteking had in haar pootje. Als je een beetje dierenliefhebber bent, bent je dus al gauw in de rats voor je geit en ik adviseer je dan ook om een goede dierenarts bij de hand te hebben. Niet alle dierenartsen weten evenveel van geiten, daar ben ik wel achter gekomen.

    Nou, ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen, heb je nog meer vragen, dan lees ik het wel! groetjes!

  • ine

    Marjan,

    Ik heb geen ervaring met de combinatie, maar wel met geitjes.

    Wat Esmeralda schrijft klopt allemaal, maar niet alles “ moet” hoor.

    Borstelen is een luxe, ik doe dat niet. tenzij de vacht echt heel vuil is. 's Winters hebben ook geitjes extra haar, wat ze er zelf weer uitschuren aan een bezem of gaas in de voorzomer. Wandelen aan een riempje is nodig als je tentoonstellingen wilt lopen of het gewoon leuk vindt om ermee te wandelen. Als de geitjes vrij in de wei kunnen lopen hebben ze lichaamsbeweging genoeg. Ze worden er wel wat makkelijker van in de hand. Verder: een geit zindelijk maken is volgens mij een illusie. Geiten hebben niet zoals paarden een vaste mestplaats, dus ze doen alles ter plekke waar het uitkomt.

    Geitjes moeten wel gezelschap hebben en ik zou 2 geitjes adviseren.

    Verder geldt voor hen net als voor paarden: diarree, doffe vacht, opgetrokken rug en niet of slecht eten duidt meestal op ziekte. Als je daar goed op let komt het wel goed. Regelmatig ontwormen geldt ook voor hen. Voordeel is, dat ze samen met paarden lopen de wormbesmetting minder kans heeft, maar altijd voorzorgsmaatregelen blijven nemen in de vorm van een wormkuur.

    Let ook, net als bij paarden op het lopen, onregelmatige gang duidt erop, dat er iets mis is, al is het maar een prop klei of een steentje tussen de hoefjes.

    Als je je dieren iedere dag een minuutje of 10 observeert zie je al heel veel en herken je gauw de veranderingen.

    Veel plezier met je dieren,

    ine

  • Marjan

    Hartelijk dank, ik heb met belangstelling je verhaal gelezen. Ik heb al wel wat op internet gespeurd naar info over geiten maar in combinatie met paarden is nog niet veel info te vinden, ik ben dus erg blij met deze ervaringsinfo. Hier kan ik wat mee.

    Groet, Marjan

  • anita

    Hoi,

    Ook wij hebben de combi paard-geit.

    Doordat mijn paard ook alleen was en ik het zielig vond hebben we een geit aangeschaft. Fantastische dieren.

    Nestor het paard is een ruin van 1.56 mtr. Lotje, de geit, is een nubische geit dus groot. Ze zijn in 1 maand van elkaar negeren naar elkaars schaduw gegaan. Ze zijn zo gigantisch 1 geworden. Bij Nestor mag niemand aan zijn eten komen maar Lotje eet gewoon zijn emmer leeg en hij staat erbij en kijkt ernaar. Nu is er alleen een klein probleempje onstaan door die aanhankelijkheid. Als 1 van de 2 alleen in de wei achterblijft is die onrustig. Dit gaan we oplossen met een jong van Lotje.

    Half maart moet ze bevallen en dan mag ze 1 geit houden. Er zijn eigenlijk geen nadelen aan de combinatie. Alleen moet je wel voorbereid zijn qua omheining van je wei want ontsnappen dat kunnen geiten. Lotje sluit ik op in de stal want als ik met Nestor weggaat gaat ze door de omheining om mee te gaan.

    Ze mag ook weleens mee maar niet altijd. Als Nestor bij haar is dan doet ze geen moeite om te ontsnappen.

    Kortom: geiten zijn fantastisch en een goed gezelschap voor je paard en je krijgt zelf ook een hele leuke band met de geit.

    Ik zou wel pagina's vol kunnen schrijven maar dat ga ik maar niet doen.

    Groeten,

    Anita, Nestor en Lotje

  • Esmeralda

    Hoi Anita,

    je hebt helemaal gelijk! Je zou wel pagina's vol kunnen schrijven over de situaties sdie je mee maakt met paard en geit! Ik zou het ook veel mensen met paarden aanraden, mocht er de gelegenheid voor zijn….nooit geweten dat je zoveel plezier aan een geit kon hebben….

    Groetjes Esmeralda, Picasso en Annabel.

  • ine 2

    hoi

    wij combineren ook paard-geit.

    de laatste tijd begin ons paard wel veel te hoesten,

    zou dat kunnen komen van de geitjes??

    zoals jullie waarschijnlijk wel weten doen geiten overal hun uitwerpselen,

    en paarden eten dat gras dan wel op…

    zou dat kwaad kunnen??

    INE