Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Paard met geit

  • Marjan

    Van mijn dierenarts heb ik het advies gekregen om een geit als gezelschap voor mijn paard aan te schaffen aangezien deze een luchtzuiger is waardoor hij soms koliekachtige klachten heeft. Het gezelschap van een geitje zou deze problemen op kunnen lossen (hij is nu alleen). Ik heb niet veel ervaring met geiten dus ben op zoek naar informatie / tips / adviezen. Wie kan mij hierbij helpen?

  • Esmeralda

    Hoi!

    Nou, ik heb wel ervaring met geiten en paarden hoor! Afgelopen maart heb ik mijn jaarling gekocht en heb er ook gelijk een geit bij genomen van dezelfde leeftijd. Hartstikke leuk en ze zijn niet meer van elkaar weg te slaan, haha!

    Wat wel belangrijk is:

    -is je paard een hengst/ruin of merrie:

    hengst: wordt lastiger, want die zijn toch wat meer aan het spelen, ook in de stal en wat voor hem spelend bijten is, kan voor de geit fataal zijn.

    Ruin: prima combinatie, maar laat ze langzaam aan elkaar wennen door enkele uurtjes bij elkaar in de stal te laten staan onder toezicht

    Merrie: ligt er een beetje aan wat voor merrie het is, je hebt merries die heel erg op hun territorium zijn, andere weer juist niet, dus dat moet je net als bij de ruin rustig opbouwen.

    -neem een grote geit. Kleintjes zijn erg kwetsbaar.

    -als je een bokje neemt, dan een gecastreerde, anders gaat hij stinken. (geurklieren)

    -zorg voor een geit zonder hoorns