Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

heeft mijn geit het koud?

  • Esmeralda

    Ik heb een witte geit van anderhalf. Ze staat samen met een shetlander in een grote stal, binnen in de pensionstal, waar mijn paard ook staat. De stal is voorzien van een dikke laag stro en er ontbreekt haar qua voedsel en schoon water niets.

    Omdat Annabel vorige winter nog bij haar familie in een binnenhok lag en daar dan ook haar warmte vandan kon halen, had ik het idee dat ze het wat koud kon gaan krijgen met de ingang van de wintermaanden, waardoor ik haar een dekentje op ben gaan doen. Dit gaat prima. Buiten is de wind dan ook wel snijdend zo af en toe, waardoor ik dit dan ook wel nodig acht.

    Afgelopen vrijdag heeft ze schijnbaar een ongelukje in de stal gehad met de shetlander, waardoor haar dekentje niet goed meer zat en heb ik het dekentje een dag en een nacht afgelaten. Vandaag heeft ze het weer opgekregen en toen ik vanavond nog even langs stal ging om te kijken hoe het met haar was, lag ze volgens mij te rillen in het stro. Ik zag haar oortjes bibberen en ook haar kakken waren wat opgezet. Ik had het idee dat ze haar haren wat had opgezet.

    Ik heb haar slaapplaatsje extra beschermd met stro om de randen zeg maar en hier ging ze dankbaar in liggen. Ze heeft nog wel een wortel verorbert, maar toch maak ik me enigszins zorgen om haar.

    Ze eet en drinkt verder goed, geen diaree. Aangezien ik haar vanaf afgelopen maart heb en ik al wel het één en ander te weten ben gekomen over geiten, kan ik dit nog niet goed plaatsen. Heeft iemand ervaring met geiten en kou of verschijnselen dat de geit het koud kan hebben? Alle hulp is welkom!

  • popke

    Arm ding. Een geit gaat zet haar haren overeind (ook van de kop waardoor de wangen dik lijken) als ze het koud hebben, of ziek zijn.

    Als ze rilt en toch eet, zou ik denken dat ze het gewoon koud heeft. Maar eigenlijk hoeft het in een stal met stro en een dekje toch niet te koud te zijn? Misschien tocht het.

    Het is natuurlijk wel zo dat geiten in een kudde lekker tegen elkaar aan kunnen gaan liggen en dat lukt met die pony niet zo goed.

    Ik weet het niet zo goed. Hoe goed in de gaten of ze net zo goed blijft eten als normaal, anders is ze ziek.

    Sterkte.

  • Esmeralda

    Vandaag heeft Annabel helemaal niets gegeten volgens mij. Normailiter als ze los in de stal loopt, schiet ze gauw naar de zak met meusli en snoept ze ervan. Ook de gesneden wortel die ze normaliter nog sneller naar binnen heeft gewerkt als een konijn, hoefde ze niet.

    Ze is vandaag wel een paar uurtjes naar buiten geweest en liep vrolijk te spelen, maar eenmaal in de stal terug wilde ze nog niets eten en had ze lichtelijke verhoging. Ze ging ook gelijk weer liggen in het stro. Morgen laat ik haar maar een dagje op stal staan. Het is nu toch geen weer voor haar. Ik heb haar getemperatuurd vandaag en ze had lichtelijke verhoging.

    Morgen nog even aankijken en anders haal ik er woensdag de dierenarts bij, want ik maak me veel zorgen om haar!

  • popke

    Nou, het klinkt alsof ze echt ziek is. Als ze morgenochtend nog ligt te rillen en niet eet zou ik de dierenarts maar bellen (als ze tenminste niet slechter wordt vandaag, anders moet je er sneller iets aan doen).

    Sterkte!

  • Esmeralda

    Dankjewel Popke voor je advies. Vanavond was Annabel gelukkig al niet meer zo aan het bibberen. Ik heb het idee dat ze een zere keel heeft. Ze wilde wel wat eten, probeerde een brokje, maar dat ging tergend langzaam. Morgen maar even naar de dierenarts bellen…..

  • popke

    En hoe is het met Annabel???

    Is ze weer beter?

  • Esmeralda

    Hoi Popke!

    Annabel is gelukkig weer helemaal opgeknapt! De 27e is ze weer begonnen met eten, je wilt niet weten hoe blij ik was om dat te zien! Ik denk dat ze een flinke kou te pakken heeft gehad, met de nodige koorts en keelpijn die wij ook wel eens hebben. Ik heb haar wel drie keer per dag opgezocht en haar warm gewreven. Aandacht doet ook altijd veel goed bij haar. Ik hou haar nu wel binnen de hele dag, want het is veel te guur weer. Ik heb gelukkig nog een weekje vakantie en daardoor kom ik vaak op stal. Zo kan ze lekker in de grote pensionstal rondhobbelen en dat vind ze heel gezellig.

    En jij? Heb je ook geiten, zo ja, hoeveel en ben je er ook zo gek mee?

    Groetjes Esmeralda

  • popke

    Gelukkig maar dat het weer goed met haar gaat. Ik vind het altijd doodeng als een geit echt ziek is.

    Ja, ik heb ook geiten (130 grote en 30 lammeren), een hele berg. En al zijn wij natuurlijk bedrijfsmatig bezig met ze, zijn we er wel heel gek en voorzichtig mee. Bij mij krijgen alle zwakke lammetjes een kans en we hebben ook een paar geiten rondlopen die we niet meer melken maar die we ook niet weg willen doen (niet echt economisch verantwoord).

    Wat wij ervaren is dat het met een zieke geit vaak heel snel bergafwaarts kan gaan, veel sneller dan met andere dieren. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een geit die 's avonds niet at maar nog wel melk gaf. De volgende ochtend lag ze dood. Het was longontsteking maar ze hoestte niet en aan de ademhaling zagen we ook niets bijzonders. Daarna kregen nog een paar geiten het (longontsteking is besmettelijk) en die hebben we gelukkig wel kunnen behandelen.

    Het leuke van geiten vind ik dat ze hele sterke karakters hebben. Ze kunnen je gewoon voor de lol dwarsliggen, koeien doen dat niet. Soms, als ze net van de melkstal af komen, keren ze allemaal om en komen ze terug rennen. En een pret dat ze hebben! En alles wat nieuw is in de stal moet kapot. Vooral als het rammelt. Het mindere vind ik dat ze tegen elkaar heel wreed zijn. Een geit die bijvoorbeeld klem zit, wordt meestal door een paar anderen in elkaar gebeukt. Maar dat zal de natuur wel zijn.

  • Esmeralda

    Wat onzetttend leuk zoveel geiten! Geweldig gewoon! Ik zou niet meer uit de stal te halen zijn hoor, want, net zoals je zegt, je kunt er ook erg om lachen! Die gekke bekkies die ze af en toe trekken en dan die oogjes….smelt…..ik kan soms wel uren naar Annabel kijken hoe ze een smakelijk kostje naar binnen werkt. Dat doet me goed, om te zien dat ze er van geniet.

    Het lijkt mij wel moeilijker om in een grotere groep geiten te zien of er iets met een geit mis is. Maar door de jaren heen krijg je hier genoeg ervaring mee denk ik dan toch? Leuk dat jullie ook kleintjes hebben! Ik heb een foto van Annabel gehad van de oude eigenaar toen ze nog klein was, aaaaaaaah, wat was het een snoepie!

    Ik heb geen idee waar je woont Popke, maar mocht je ooit eens met een geit(je) iets hebben, waarbij het geitje meer aandacht/verzorging etc nodig zou moeten hebben en je hebt er geen tijd voor, ik heb echt een grote stal voor Annabel, waar best nog wat geitenopvang bij geplaatst kan worden. Heb je in ieder geval een contactpersoon achter de hand, mocht het nodig zijn….de stal(deur) staat open.

    Groetjes!

  • popke

    Dankje voor het aanbod. Maar ik woon sinds vijf jaar in Ierland dus dat valt niet mee. Helaas. Gelukkig zijn er hier ook regelmatig mensen die een of twee geiten willen voor de hobby en daar geven we ook weleens geiten aan weg die niet meer meekunnen in de kudde.