Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verzorging

  • Monique

    Hoi allemaal,

    zoals ik in mijn vorige berichtje al schreef zijn we nog niet helemaal thuis in de verzorging van de geitjes.

    Wat betreft het voeren weet ik al het een en ander, maar over de verzorging nog niet zo heel veel.

    Zijn er dingen die er regelmatig gedaan moeten worden? Ik zag een aantal berichtjes over ontwormen. Dit soort dingen dus.

    Alle tips voor beginners zijn bij mij welkom en voor diegene die nog wat leesvoer heeft hierover, laat me aub weten welk boeken ik het beste kan halen. Ik kan namelijk niet zo veel over geiten vinden in de boekhandel.

    Bedankt, Monique

  • Yacente

    Hallo,

    Je moet de geiten inderdaad regelmatig ontwormen. Het beste kun je dit doen met een middel dat Dectomax heet. Dat is een middel dat je onder de huid net achter de voorpoot moet inspuiten.

    Als je liever niet wilt spuiten, kun je Cydectin gebruiken, dat kun je in de bek inspuiten.

    Er staat bijna nooit de goede dosering voor geiten op, je kunt dan de dosering van een schaap nemen x 1,5 . Overdoseren kan geen kwaad (in tegenstelling tot wat op de verpakking staat).

    Ook moeten geiten regelmatig bekapt worden, de losse hoornlaag onder de poten moeten worden weggesneden. Het beste kun je een geiten- of schapenhouder vragen of ze je dat voor willen doen (als je het een keer of 2 hebt gezien, kun je het wel zelf, want het is niet moeilijk).

    Verder moeten ze natuurlijk geen parasieten hebben, zoals vlooien. Als ze dit hebben moet je ze daarvoor behandelen (wassen), maar anders hoef je alleen maar af en toe te controleren of ze het niet hebben.

    Dit waren de meest voorkomende handelingen bij geiten.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Groetjes Yacente

  • Webmaster

    Ga eens kijken op de site van “Nederlanse Organisatie voor de Geitenfokkerij” (kan via link op de geitenpagina) hier kun je een aantal boeken vinden over geiten. Als je met de titel en het ISBN nummer naar een boekhandel gaat kunnen ze het vast wel voor je bestellen.

    Verder kun je ook informeren bij mensen die meerdere geiten voor hun hobby hebben zij kunnen je ook wel wat meer over verzorging vertellen. (staan vele links van persoonlijke hobbyfokkers op geiten.startpagina.nl)

    Veel succes het je geiten!

  • Webmaster

    hierbij alvast een tip

    “Geiten houden als liefhebberij”

    een practisch boek voor het verzorgen, huisvesten, voeden en fokken van verschillende geitenrassen

    jaar: cop. 1998

    Auteur: Inge Walraven, Bart Edel, Henk Nieuwkamp

    Uitgave: Baarn: Triton Natuur

    Annonatie: Rugtitel: Geitenhouden als liefhebberij. Met lit. optgave.

    Omvang: 103 p

    ISBN: 90-5210-286-4

    Het is wel zo dat hoe ouder de boeken zijn hoe meer gedateerd ze worden….het boek wat ik hierboven genoemd heb is een ideaal boek om mee te beginnen!