Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beginner

  • Monique

    Hallo,

    sinds enige weken zijn wij in het bezit van 3 geitjes die we bij de aankoop van ons huis hebben overgenomen.

    We denken dat we het tot nu toe goed hebben gedaan, maar nu hebben we toch een aantal vraagjes.

    We hebben flink wat grond waar de geitjes rond lopen, maar het gras is hier nu wel erg kort. ´s Avonds krijgen ze een handvol brokjes en wat hooi. Is dit in de winterperiode genoeg, of moeten we ze bijvoeren? Zo ja, wat hebben ze dan nodig.

    De geitjes lopen normaal gesproken overdag buiten en hebben daar een klein hokje waar ze eventueel in kunnen, het nachthok is alleen ´s avonds open. Nu het zo koud is en de wind recht in het buitenhok waait hebben we het nachthok de hele dag open. Kunnen we dit zo wie zo beter doen in de winter, of kunnen ze gewoon buiten blijven.

    In het nachthok lig stro op de grond, dit verschonen we regelmatig, maar nu is het zo dat als we er nieuw stro bij gooien ze hier als een gek op af vliegen en het gaan staan opeten. Ze zijn best wel dik, maar betekend dit dat ze toch te weinig hebben aan het gras?

    Is het ook nodig om extra stro neer te gooien nu het zo hard vriest of is dat niet nodig. Ze plassen dit namelijk onder, dus dat word ook weer koud om op te liggen.

    Het is denk ik wel duidelijk dat we nog echte beginners zijn maar we willen het wel graag goed doen voor de beestjes, dus iedere tip is welkom. Mocht er iemand nog een goed boek weten over geitjes dan horen we dat graag.

  • yacente

    Hallo,

    Nu het zo koud is kun je de geite het beste een dik pak stro geven. Ook moeten ze uit de wind kunnen komen (op een plek waar het niet tocht).

    Geiten vinden stro lekker als het nieuw is, dus eten ze het op. Ik zou me geen zorgen maken dat ze te weinig gras krijgen, omdat ze het stro opeten. Het beste kun je ze volop hooi geven, dus zoveel als ze op kunnen, vooral nu in de winter. Zolang ze staan te herkauwen hebben ze het niet koud (zo zegt mijn vader dat altijd over onze melkkoeien, maar het geld ook bij geiten).

    Ik kan zo niet oordelen over de geiten, maar als ze vrij dik zijn, hoef je ze zeker niet meer te voeren. Een handje brokjes is voldoende voor geiten die niet veel energie gebruiken (geiten die worden gemolken, lammeren hebben of voor de wagen moeten lopen, hebben meer energie nodig).

    Wat voor geiten heb je trouwens?? Ook daar zit nog verschil in. Mijn boergeiten bijvoorbeeld zijn echte vleesgeiten, die zijn niet zo snel te dik, ook al zien ze er wel zo uit. Mijn nederlandse landgeiten zien er meestal ietsje mager uit, terwijl ze wel snel te dik zijn. Dus er zijn ook verschillen tussen verschillende rassen. Waarschijnlijk heb jij dwerggeiten of melkgeiten, bij die rassen kun je vaak nog wel redelijk oordelen of ze te dik of te dun zijn. Maar het beste kun je het voelen an de ribben. Je mag de ribben niet te goed kunnen voelen maar je moet ze wel iets kunnen voelen.

    Ik hoop dat je hier iets mee bent opgeschoten, als je meer vragen hebt, zet ze hier op het prikbord of mail me (t_westendorp@hotmail.com)

    Groetjes Yacente

  • Monique

    Hoi Yacente,

    ze staan lekker uit de wind, dus dat moet geen probleem geven. Verder geven we ze iedere dag een flink pak stro. Ik dacht alleen dat je ze niet teveel hooi mocht geven omdat dit snel voer is om het zo maar te zeggen. Ze krijgen momenteel na hun brokjes een paar flinke plukken. Ik begrijp dat ik dit dus onbeperkt mag geven?

    Voor zover ik weet zijn het dwerggeitjes die we hebben, het zijn die die je ook altijd op een kinderboerderij ziet.

    Ze hebben een flink buikje, dus te dun zijn ze zeker niet, maar ik vraag me af of het kwaad kan dat ze dikker zijn. Overgewicht is bij een mens ook niet goed.

    Onze geitjes zijn ook wat schuw, dus mocht jij of iemand anders nog een tip hebben om het vertrouwen te winnen hoor ik het graag.

    Groetjes Monique

  • yacente

    Hallo,

    Om ze minder schuw te krijgen kun je de brokken uit de hand voeren ipv uit een bak. Ze moeten dan naar je toe komen om te eten.

    Mijn ervaring met dwerggeiten is dat ze meestal alleen naar je toekomen als je wat te eten bij je hebt (veel mensen zullen dit met me eens zijn, maar ook een aantal niet).

    Dwergjes hebben ook altijd dikke buiken, dus dat is normaal.

    Hooi is juist niet zo snel en er zit veel ‘prik’ in. Het stimuleert de pens om samen te trekken en het eten goed te verteren, dus het is juist goed om veel hooi te geven. Stro heeft nog meer ‘prik’ dus dat is daar nog weer beter voor, maar daar zitten weinig voedingsstoffen in. Het beste kun je dus gewoon volop hooi bijvoeren dat werkt het beste en daar zullen ze ook niet snel dik van worden.

    Groetjes Yacente

  • lisanne

    ik houd mijn spreekbeurt over geitjes ik heb nog niet zoveel informatie over de verzorging en over het geboren worden van geitjes hebben jullie wat voor mij??

    lisanne